بازگشت به آرشیو

اشتباهاتی که نویسنده‌ها پیش از راه‌اندازی سایت‌شان باید از آن‌ها اجتناب کنند

13 اکتبر 2015، ساعت 9:52

نوآوری و فناوری

سایت نویسنده‌ها مثل یک‌جور سرمایه‌گذاری بلندمدت در عالم نشر محسوب می‌شود. بنابراین، باید به‌شکلی طراحی شوند که به‌راحتی تحت‌کنترل باشند و با هر عنوان جدیدی که نویسنده‌ها منتشر می‌کنند، کار کنترل سایت امکان‌پذیرتر باشد. در این مطلب سه نکته پیشنهاد می‌شود تا از این طریق نویسنده‌ها بتوانند پیش از راه‌اندازی سایت‌شان از اشتباهات بلندمدت پرهیز کنند و به این ترتیب در طولانی‌مدت رنج و عذابی تحمل نکنند.

 

۱. دامنه‌ سایت‌تان را به اسم خودتان بخرید، نه به اسم کتاب‌تان.

این‌جوری در نظر بگیریم که شما قرار است بیش از یک کتاب در زندگی‌تان بنویسید و قرار هم نیست خودتان را در موقعیتی قرار بدهید که وقتی کتاب بعدی‌تان منتشر می‌شود وب‌سایت جدیدی برای خودتان درست کنید یا شکل و شمایل وب‌سایت قبلی‌تان را که برای کتاب قبلی تنظیم شده به‌کلی تغییر بدهید.

هر کتاب سرمایه جدیدی برای نویسنده محسوب می‌شود. سایتی که بر اساس نام نویسنده باشد، به بیشتر شناخته‌شدن نویسنده نزد خواننده‌ها و در دنیای نشر بیشتر کمک می‌کند، به‌علاوه در جست‌وجوهای اینترنتی راحت‌تر می‌توان آن را پیدا کرد.

البته کتاب‌هایی هم وجود دارند که نویسنده برای آن‌ها سایت جداگانه‌ای طراحی می‌کنند، سایت‌هایی که کارکرد اصلی‌شان بر تعامل بین نویسنده و خواننده استوار است. اما واقعیت این است که کتاب‌های کمی از این شیوه ارائه شدن سود می‌برند. از جنبه بازاریابی، وب‌سایت‌های کتاب‌محور برای این که موفق شوند باید خیلی تلاش کنند.

 

۲. اگر نمی‌خواهید وبلاگ داشته باشید، پلت‌فرم درستی انتخاب کنید و تنظیمات و تم موردنظر خود را بر اساس آن طراحی کنید.

دو تا از محبوب‌ترین پلت‌فرم‌هایی که می‌شود با آن‌ها سایت طراحی کرد و مجانی هم هستند (Blogger و Wordpress) جوری طراحی شده‌اند که نویسنده بیشترین حضور را در آن‌ها داشته باشد. اما نویسنده‌ها نه خیلی فعال هستند و نه درست است که همه انرژی خود را صرف پست‌های وبلاگی کنند.

خبر خوب این است که وردپرس این مشکل را برطرف کرده و می‌شود سایت را در آن از حالت وبلاگ خارج کرد. (به Reading Settings بروید و زیر Posts page واژه Select را انتخاب کنید، البته اگر نمی‌خواهید پست‌های وبلاگی بنویسید.) بعد هم می‌توانید دنبال تم موردنظرتان بگردید که کمک کند خیلی راحت صفحه زیبایی برای کتاب موردنظرتان بسازید.

استفاده از بلاگر برای کسی که می‌خواهد کتاب بنویسد توصیه نمی‌شود، مگر این که قصد نویسنده واقعا وبلاگ‌نویسی باشد.

 

۳. از همان شروع کار، Google Analytics را نصب کنید و از Google Search Console استفاده کنید.

به کمک Google Analytics می‌توانید ترافیک سایت‌تان را کنترل کنید. این ابزار مجانی است و فقط برای این که بتوانید آن را نصب کنید، کافی است یک حساب کاربری در گوگل داشته باشید. بهتر است از همان اول این کار را بکنید، حتی اگر فکر می‌کنید که دلیلی برای استفاده از آن ندارید. بعد از چند سال، متوجه می‌شوید داده‌هایی که این ابزار برای‌تان جمع کرده تا چه اندازه به کارتان می‌آید.

از طریق Google Search Console می‌توانید گزارش‌های مفصل‌تری درباره نحوه فعالیت سایت‌تان دریافت کنید. البته ممکن است برای نویسنده‌ها کمی این ابزار پیشرفته به‌نظر برسد، اما در طولانی‌مدت می‌توان به ارزش و کیفیت آن پی برد. در کوتاه‌مدت، از این ابزار استفاده کنید تا هر وقت برای دسترسی به سایت‌تان مشکلی پیش آمد، این ابزار به شما هشدار بدهد و شما را در جریان بگذارد.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

اشتباهاتی که نویسنده‌ها پیش از راه‌اندازی سایت‌شان باید از آن‌ها اجتناب کنند :

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.