بازگشت به آرشیو

بدقولی‌های ناشران سنتی و سرعت استارت‌آپ‌های جدید در حوزه نشر

21 مارس 2017، ساعت 12:21

نویسنده‌-ناشرها

یک روز در زندگی ناشران سنتی

نویسنده‌ای گفته است، فصل‌هایی از دست‌نویس کارش را از ژانویه تا فوریه ۲۰۱۰ در اختیار کارگزاران مختلف قرار داده بود. بعضی از این کارگزاران که دست‌نویس در اختیارشان قرار گرفته بود می‌خواستند «کل» کار را رویت کنند و دیگرانی هم بودند که می‌خواستند نویسنده اصلا کل کتاب را در اختیارشان بگذارد. ژوییه سال ۲۰۱۰ ناشر مهمی در باغ سبز به نویسنده نشان داد و کارگزاری که از اول برای چاپ کتاب علاقه نشان داده بود، شروع کرد به ایجاد رابطه و پیشبرد کار و این ماجرا تا دسامبر سال ۲۰۱۰ طول کشید. ژانویه ۲۰۱۱ یک سال از وقتی گذشته بود که نویسنده دست‌نویس کتاب‌اش را در اختیار این کارگزاران قرار داده بود. حالا دیگر کار رد شده بود و کارگزار هم به ای‌میل‌های نویسنده جواب نمی‌داد.

ماه مه ۲۰۱۱ همان نویسنده کتاب را به ناشر کوچکی پیشنهاد داد که بسیار مشتاق بود کار را چاپ کند. قراردادها ژوییه ۲۰۱۱ امضا شد و قرار شد پروژه ۲۹ مه ۲۰۱۲ چاپ شود. بله، یک سال بعد. نویسنده کار ویرایش شده را آوریل سال ۲۰۱۲ تحویل گرفت و با توجه به اختلاف‌نظرهای نویسنده و ناشر بر سر موارد ویرایشی قرارداد کنسل شد. نویسنده تصمیم گرفت خودش کتاب را ژوئن ۲۰۱۲ چاپ کند و از فروش کتاب هم نسبتا راضی بود.

این پروسه بیشتر از دو سال طول کشید و درآمد حاصل از فروش‌ کتاب هم احتمالا همان قدری بود که ناشر سنتی از فروش کتاب به‌دست می‌آورد. این همان مسئله‌ای است که در حال حاضر، استارت‌آپ‌های حوزه ناشر در حال جنگیدن بر سر آن هستند.

تعداد ناشرانی که اعلام می‌کنند همه آن چیزی را که نویسنده‌ها می‌خواهند در اختیارشان می‌گذارند اصلا کم نیست. اما برنده این کار در سال ۲۰۱۷ ناشرانی خواهند بود که با همین سطح از خدمات و کیفیت کتاب منتشر کنند و ماجراهای این زمان‌بندی‌های مسخره را هم در حوزه نشر تمام کنند.

این جا همان جایی است که سر و کله شرکت‌های کوچک‌تر پیدا می‌شود. در حالی که نام‌های بزرگ‌تر حوزه خودناشری هم‌چنان ممکن است کتاب‌هایشان را با تاخیر سه تا شش ماه منتشر کنند، شرکت‌های کوچک‌تر زمان انتظار را برای نویسند‌ه ها کمتر می‌کنند. این شرکت‌ها کاری می‌کنند که نویسنده‌ها سریع‌تر پیش بروند و روی کتاب‌های بعدی خود تمرکز کنند.

یکی از همین ناشران کوچک می‌گوید، «ما تمام کارهایی را که باید برای نویسنده‌ها انجام داد، جوری تغییر داده‌ایم و تنظیم کرده‌ایم که به دلخواه نویسنده‌ها باشد. ما حس می‌کنیم نویسنده‌های زیادی هستند که کلی کتاب حسابی دارند و ناشران سنتی آن‌ها را برای چاپ انتخاب نمی‌کنند.» این ناشر کتاب‌های نویسنده‌هایی را چاپ کرده است که فقط شش ماه از تحویل کارشان گذشته بوده.

درست است که سرعت همیشه دوست نویسنده نیست و تعجیل ممکن است باعث اشکالاتی در روند نویسندگی، ویرایش، حتی طراحی جلد کتاب شود، اما این روزها نویسنده‌هایی هستند که می‌دانند وقت گذاشتن زیادی فقط روی یک کتاب ممکن است باعث از دست دادن خواننده‌ها و طرفداران کتاب شود. نویسنده‌هایی که کتاب‌های‌شان فروش خوبی دارد، آن‌هایی هستند که زمان دسترسی خواننده را به کتاب‌هایشان متعادل نگه می‌دارند، کاری که با تاخیرهای نادرست ناشران سنتی امکان‌پذیر نیست.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

بدقولی‌های ناشران سنتی و سرعت استارت‌آپ‌های جدید در حوزه نشر:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.