آدمها و مترسکها
خواندن بخشی از کتابدرباره این کتاب
«شعر، برداشتهایی از زندگی نیست؛ بلکه یکسره خودِ زندگی ست، رویاییست که در عالم بیداری میگذرد.»
احمد شاملو
«آدمها و مترسکها»، حکایت شاعر است و جامعهاش. جایی که تمام جادهها، فکر بنبست در سر دارند، مترسک میخواهد این بنبستها را بشکند، مهربانی کند تا انسان تنهای این قرن به زندگی امیدوار شود. اگر بهار، سبزی را در چشم آدمها از یاد برده است، همین که کلاه مترسک سبز شود، تغییر فصل را به یاد چشمها میآورد. اگر عشق در شهر، راهش را گم کرده و طوفان ها لباس مترسک را از تنش به در میکنند، او عاشقی را فریاد میزند. باید شاعرانگی با زبان در آمیزد و شاعر به اشیای مجازی در ذهنش، رفتاری تازه و نامتعارف در جهان واقعی بدهد تا از این نظام تازه ی روابط اشیا و رفتارشان، شعر زاده شود که میشود.
در این شهر شلوغ که آدمهایش آن قدر گرفتارند که فرصتی برای دیدن جهان اطراف خود، خیابان و کوچه و آدمهایش را ندارند، شاعر به جای آنها از در و دیوار و کوه و دشت میگذرد و تصویرهای کوتاهی میسازد با چند واژه، تا آن ها در فاصلهی دو ایستگاه اتوبوس، مترو یا در لحظههای به جا مانده از کار و گرفتاری، مرورش کنند؛ ببینند و خود به جای شاعر بنشینند و دوباره بسازندش. شاید این بار، آن چه را که شعر نگفته یا در زاویهای پنهانش کرده، خود بگویند. آری این شعرهای کوتاه، در قالب آدمها و مترسکها، منتظر دستی و چشمیست. این مجموعه، چهارمین دفتر شعر شاعر از یازده دفتر و چهار تحقیق و پژوهش و ۱۰ کتاب کودک و نوجوان و چند ترجمه است که توانسته به جهان بزرگ مخاطب پا بگذارد.
توضیحات ناشر
مجموعه شعر آدمها و مترسکها در برگیرندهی شعرهای ساده و طبیعت گرایانهای هستند با ساختی عاطفی. شاعر از زبانی سالم و ساده بهره برده است و موفق شده ترکیب شایستهای از فرم و محتوا ارائه دهد.
دار کوب
داری نیست
در این برهوت
تا بیاویزد خود را
از آن
دار کوبی.
این کتاب در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۴ (۱۶ دسامبر ۲۰۱۵) منتشر شده است.
آدمها و مترسکها
نظر شما درباره کتاب
-
فرشید روزبه 7 اکتبر 2015، ساعت 7:26" جایی که تمام جادهها، فکر بنبست در سر دارند، مترسک میخواهد این بنبستها را بشکند، مهربانی کند تا انسان تنهای این قرن به زندگی امیدوار شود. " همین چند جملۀ کوتاه ، برای حمایت ناچیزم از این مورد کافی ست ، امید به موفقیتِ شاعر گرانقدر و ناشر محترم .پاسخ
-
سعید نصاریوسفی 7 اکتبر 2015، ساعت 7:31از نشر وزین «نوگام » بخاطر این حُسن انتخاب صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم. شعر قزللو ، در موتیف های مختلف اجتماعی ویژه گی می کند ، در حسانیت و تصاویر خلاقه اش که توامان به گزاره های فکری خاص و خوبی نیز راه می برد. مضافن قزللو ، یکی از جدی ترین منتقدان ادبی سال های اخیر است که نقدهایش بواسطه ی رویکرد علمی و فراست نوعی در شناخت گونه ها و تحلیل زوایای شعری زبانزد است. امید که نشر وزین نوگام امکان نشر سایر آثار این عزیز گران ارج نیز فراهم آورد.پاسخ
-
کیومرث امیرزاده 7 اکتبر 2015، ساعت 19:57برش یادشده ازاین کتاب زیباست.متاسفانه اولین دیدارم باجناب قزللو است.بنابراین جزآرزوی موفقیت ازهراظهارنظری دیگرمعذورمپاسخ
-
عاطفه برزین 8 اکتبر 2015، ساعت 19:53همین که کلاه مترسک سبز شود...نگاه به همین جمله برای خواندن کتابی از جناب قزللوی گرامی برایم کافی ست.پاسخ
-
کیوان اصلاح پذیر 9 اکتبر 2015، ساعت 4:53اصلان قزللو شاعر و منتقد پرکار و با سلیقه ای است که خواندن آثارش برای درک زمانه ی ادبی ما واجب است . مرسیپاسخ
-
آبکناری 9 اکتبر 2015، ساعت 10:30روش پرداختی که برای حامیان این پروژه در نظر گرفته شده یکی از فرساینده ترین روش های ممکن است. کاش مدیر سایت خود, یکبار در جایگاه پرداخت کننده قرار بگیرند تا دریابند که این روش چند بار برای یک پرداخت ساده دچار خطا میشود. تقاضا می کنم با معرفی یک کارت از طریق ایمیل, راه را کوتاه بفرمایید تا حامیان با اتلاف وقت کمتری به موضوع بپردازند. با تشکر و احترام/ آبکناریپاسخ
-
ویراستار نوگام 9 اکتبر 2015، ساعت 13:58جناب آبکناری عزیز سلام، ما سیستم پرداخت از ایران و خارج از ایران را بارها چک کردهایم و اگر گزارش مشکلی بگیریم حتما رسیدگی میکنیم. پرداخت آنلاین یکی از سریعترین راههای پرداختی است. اگر لطف کنید و به ما بگویید که مشکل سیستم چه بوده و در چه مرحلهای متوقف شده و چه خطایی گرفتهاید، سریعا رسیدگی میکنیم و اطلاع میدهیم. مشکل سایت بانک یا مشکل اینترنت هم گاهی میتواند در پرداخت اختلال ایجاد کند که متاسفانه در کنترل ما نیست. منتظر تماس شما هستیم.نوگامپاسخ
-
آبکناری 9 اکتبر 2015، ساعت 17:54با سلام و عرض ادب. خوشحالم که پیامم رسید. با توجه به فرمایش حضرتعالی فکر می کنم نقطه ی شکست قضیه همان سرعت اینترنت باشد. متشکرم.با احترام و اردات/ آبکناریپاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 11:13جناب آبکناری گرامی بی حمایت شما امکان انتشار بسیار پایین است . واقعا تلاش های بی دریغتان را ارج می نهم . بارها تلاش برای یاری و ناموفق بودن تراکشن ها و صرف وقت و ....همه ی این ها قابل ستایش فراوان است . امیدوارم روزی موفق به دیدارتان شوم و حضوری زبان احساسم را بر شما بگشایم . شاد و سربلند باشید.پاسخ
-
-
آبکناری 9 اکتبر 2015، ساعت 19:46با سلام مجدد. پیام حاوی این مضمون است که: مبلغ تراکنش بیش از سقف تعیین شده است. و این خطا مدام تکرار می شود...پاسخ
-
-
-
اصلان قزللو 9 اکتبر 2015، ساعت 16:43سلام دوستان گرامی ، شاعران ، نویسندگان و هنر دوستانسپاس از این همه لطف و مهربانی این همکاری و حمایت در خور ستایش است . دوستان جانی که تقریبا همه به لطف شبکه های اجتماعی دست در دست هم دارند ، از هیچ حمایت مادی و معنوی دریغ نکرده اند . این رفتار ، نشان فرهنگ مسئولیت پذیری و آگاهی اجتماعی ست .سپاسگزارم :از دوست ندیده ام فرشید روزبه که در حمایت از این طرح و جلب حمایت دیگران ، تلاش بسیاری داشته است .سعید نصار یوسفی ، دوست نادیده ی مهربان و فرهیخته ام .خانم فرشته ی گرامی ، دوست نادیده ی نازنینم .کیومرث امیر زاده ی گرامی ، نادیده و نا آشنایم .عاطفه ی برزین عزیز ، دوست دیده و آشنایم .کیوان اصلاح پذیر ، دوست فرهیخته و منتقد و شاعر آشنا و دیده ام .جناب آبکناری گرامی دوست نادیده و نا آشنایم .همین طور متشکرم از نشر نوگام که مسئولیت و زحمت انتشار این مجموعه را بر عهده گرفته اند .همان طور که دوستان عزبز نوگام یاد آور شده ام ، بسیاری از حامیان ، با وجود بارها تلاش ، موفق به پرداخت وجه نشده اند . بار دیگر یاد آور می شوم طبق اظهار نظر دوستان ، فقط در آخرین مرحله ی پرداخت مشکل وجود دارد . یعنی پس از کلیک بر روی تایید ، مرحله ی پرداخت متوقف می شود .شاد و سربلند باشید و امیدوارم با حمایت دوستان داخل و خارج کشور ، این مجموعه به زودی در دسترس تمام فارسی زبانان ایران و جهان باشد .پاسخ
-
رحمن بهزادی فر 9 اکتبر 2015، ساعت 17:35اصلان قزللو شاعر و منتقد مطرحی هستند که افتخار آشنایی شان از طریق آثار و قلم توانایشان نصیبم شده است . خواندن اشعارشان را برای دوستداران شعر بویژه شاعران جوان توصیه می کنم ! با آرزوی توفیق شاعرپاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 11:09سلام بر رحمان گرامی به گمانم اولین کسی ست که ابتدا کمک مالی و معنوی کرده . زبان از سپاس شما و دیگر عزیزان ناتوان است .پاسخ
-
-
سیروس فکری 9 اکتبر 2015، ساعت 19:52با عرض سلام ,جناب قزللو، شاعر گرانقدر ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت های بیشتر برای شما، به سایت نوگام مراجعه کرده و برای حمایت از کتاب مورد نظر به سایت پذیرنده ( با نام فروشگاه: عصر جوان) هدایت شدم که با تاسف بعد از چند بار تلاش با خطایی مواجه شدم که پرداخت امکان پذیر نشد. ولی با این حال در فرصت باقی مانده، مجدداً تلاش خواهم کرد. پیام دریافتی بدین شرح است: "مبلغ تراکنش ها بیش از سقف تعیین شده است" در حالی که در مدت 24 ساعت گذشته،من هیچ تراکنش قابل توجهی نداشته ام. با احترام -- فکریپاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 11:07درودها جناب فکری .با حمایت شما یقین دارم این مجموعه منتشر می شود و در دست های مهربان ، از لطف هاتان بذ خوردار خواهد شد .پاسخ
-
-
Bejan Baran 9 اکتبر 2015، ساعت 19:55شعر قزللو با دیدی نوین، احساسی قوی، بیانی گیرا می باشد. پس از نشر مجموعه شعر ارزنده قزللو نقدی بر آن خواهم نشر کرد. بامید نشر این کتاب شعر نغز. دکتر بیژن بارانپاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 11:06سلام دکتر بیژن گرامیسپاسگزارم از لطف و مهربانی ات . ممنونپاسخ
-
-
شهین ده بزرگی 10 اکتبر 2015، ساعت 7:20درود چند سالی است که با آثار این شاعر و منتقد توانمند آشنایی دارم . شاعر نبض واژه ها را در دست دارد و شاید بتوان گفت که با آن ها همزیستی تنگاتنگی داشته است. با خوانش اشعار به جهانی بکر و در عین حال ملموس قدم می گذارد. بادبانگاهیفقطبادبانی پیداستاز زندگینه دریانه ساحل!با آرزوی موفقیت روز افزونپاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 10:17خانم ده بزرگی گرامی ، هزاران درود بر شماهمیشه از یاری شما بهره مند بوده ام . ممنون از کمک های بی دریغ . شاد باشیدپاسخ
-
-
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 10:14درودها نادر گرامی ممنون از لطفت . امیدوارم با یاری شما ، این مجموعه منتشر شود .پاسخ
-
-
یاشار قزللو 11 اکتبر 2015، ساعت 7:59عمری معلمی و آموختن دانش به فرزندانش -چه فرزندان حقیقی و چه دانش آموزانی که همگی را چون فرزند می داند-، طبع لطیف و ذات آرام، رفتار فروتنانه، منطق بی نظیر، نقدهای منصفانه و دقیق -بارها نقدهایش را در رسانه ها خوانده ام- و دلسوزی بی نظیرش، همراه با قلم روان و سبک شعری زیبا -به ویژه روش نگارش مختصر، مفید، لطیف و هایکو مانندش- همگی مستوجب آن خواهد بود که مایه فخر و افتخارم این باشد: فرزند این پدر هستم.آدم ها و مترسک ها، کتاب شعر زیبا، وزین و فاخر دیگری از شاعری است که یکی از زیباترین کتاب هایش، گنجینه پنهانی من است. کتابی که نام من بر صفحه نخست آن نقش بسته است. موفقیت روز افزون را برای همگانی خواهانم که زندگی ما را با بیان مفاهیم خوب، به زبانی مناسب، غنا می بخشند.پاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 10:13سلام بر فرزند نازنینم دکتر یاشارمن چه گویم یک رگم هشیار نیست .آینده از آن شماست . جوانانی که با تلاش های پی گیر ، زندگی را در رگ های عشق و امید ، جاری می کنند . امروز ، هر دست ، گویی برگی بر شاخه ی خزان زده پیوند می زند تا بهار بیاید . شاد باشیدپاسخ
-
-
امیر.نصری 11 اکتبر 2015، ساعت 13:09تمامی کارهای جناب قزللو زیباست و خواندنی برای مخاطب...به ویژه ایماژهای اشعارشان مخاطب را جذب خوانش چند باره و برداشت های مختلف می کند...با آرزوی موفقیتپاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 10:09درود جناب نصری امیدوارم این حس یاری را دست هیچ بی اعتمادی نخراشد . روزهایت روشنپاسخ
-
-
مينو شهرستاني 11 اکتبر 2015، ساعت 20:54مرگ مترسك قصه را عوض نمي كند آغوش آرزوهاي ناتمام همچنان باز است روزي كه اين كوتاه را سرودم ، اصلان با نگاهي عميق مرا مهمان كرد به پي نوشتي خاص . حالا مي فهمم دليلش چه بود . كمااينكه از شعر اصلان خوب پيدا بود مي بيند آنچه را ديگران ساده از كنارش مي گذرند . گو اينكه جان تازه مي بخشد به روزمرگي آنچه در گذر است . كلمات را مسخ احساسي روان مي كند ،سپس سوار بر مركب قلم شده ،مي تازد بر انديشه اي كه شايد هرگز نينديشيده بود ! ضمن سادگي ، خاص مي گويد به گونه اي كه به راحتي بارها دوست داريم شعرش را بخوانيم ، لطافت شعر را لمس كنيم ، بي آنكه لازم باشد براي فهم شعر كلنجار برويم و اين برترين ويژگي شعر اوست .پاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 11:41سلام بر بانو مینوی گرامی درود فراوان بر شما . دست های یاری ، بهار را به چشم ها خواهد کشید . سپاس از مهرت گرامیپاسخ
-
-
لیلی .ا 12 اکتبر 2015، ساعت 8:31بی تردید در عصر جنون خون و باروت و بیماری بی همزبانی و نامهربانی نه تنها ادبیات و جامعه ی ایرانی که ادبیات و جامعه ی جهانی نیاز به قلمی دارد که مرز دل ها و اندیشه ها را بهم نزدیک کند و من به آدم ها و مترسک ها چشم امید دوخته ام .آرزوی موفقیت برای شاعر و ناشر .پاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 10:03سپاس فراوان خانم لیلی .اهمدلی از همزبانی خوش تر است . سپاسگزارم از لطفت . امیدوارم با نشر این مجموعه و دیگر مجموعه ها به این حس زیبای لیلی ها و دیگر دوستان نزدیک شوم .پاسخ
-
-
مهرداد بهارلو 12 اکتبر 2015، ساعت 11:37.از نشر وزین «نوگام » بخاطر این حُسن انتخاب صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.امید است از این دوست بسیار فرهیخته بیشتر و بیشتر بخوانیم، و بیشتر شاهد چاپ مجموعه های این عزیز باشیم.به دوستان عزیزم در اروپا و امریکا توصیه فراوان میکنم که اشعار این بزرگ مرد را حتما دنبال و حمایت نمایند با آرزوی موفقیقت برای دوست عزیزم جناب اصلان قزللوپاسخ
-
اصلان قزللو 12 اکتبر 2015، ساعت 12:26سلام بر شما جناب بهارلوی گرامی ممنون از این حمایت . امیدوارم با یاری شما و و دوستان داخل و خارج ، به هر مقدار ، این مجموعه منتشر شود . ما بسیاریم .پاسخ
-
-
نسرین فرقانی 26 اکتبر 2015، ساعت 14:22اصلان قزللو شاعر و منتقدی که در آثارش در اتحاد و همسویی با طبیعتی که به اسارت ماشین و رشد سازه های انسانی درآمده به دنبال هویت مستحیل شده ی آدمی است و در تاریکنای جای جای شهر و دشت و دریا با جراغ دنبال انسان می گردد.و کلمات را بکار می گیرد تا آینه ای بسازد از چهره ی فراموش شده ی خود آدمیان.با صفا و سادگی دست خواننده را می گیرد و به دیدن خالص طبیعت ، انسان و طبیعت می برد.فکر می کنم خیلی خالص و رها باید او و شعرهایش را خواند.پاسخ
-
اصلان قزللو 26 اکتبر 2015، ساعت 15:59درود بر شما خانم فرقانی سپاس از لطف و حمایتتان . امیدوارم در زمان باقی مانده ، اتحاد شاعر و مخاطب ، بتواند این اثر به دست و چشم ها برساند و در آیینه ی نگاه ها ، انعکاس یابد .پاسخ
-
-
مسعود صمیمی 26 اکتبر 2015، ساعت 16:59جناب قزلو را چند سالیست در فضای نت دورادور میشناسم، جدیت و احساس مسئولیت ایشان در شعر را بارها چه در اشعار خود ایشان و چه در تشویق و نقد و واکاوی شعر دیگران دیده و بسیار آموختهام... فراخدستی ایشان در کمک به نوپایان همیشه احترام مرا برانگیخته است. برایشان آرزوی موفقیتهای بیشتر دارم.پاسخ
-
اصلان قزللو 26 اکتبر 2015، ساعت 18:05سلام بر شما جناب صمیمی . سپاس ها از لطف و مهربانی ات .دست و دل های ما ، واژه های دوستی را می رویاند . شاد باشی عزیزپاسخ
-
-
-
اصلان قزللو 27 اکتبر 2015، ساعت 13:31سلام بر خسرو خوبان . تو که خوبی همه جا شهره ی شهری . ممنون از لطفت گرامیپاسخ
-
-
بامدادامید 27 اکتبر 2015، ساعت 16:48مترسکچشمانش را بسته بود از دور صدای غارغار گرسنه بچه کلاغ ها ر ا می شنید کلاغ اما ایستاده بود مرددخط شلاق ر ا بر پشت مترسک می دیدپاسخ
-
الهه تاجیکزاده آریایی 28 اکتبر 2015، ساعت 5:29درودها نثار همیشه شاعر؛ شاعر همیشه ها... برایتان آرزوی موفقیت دارم.ارادتمند.پاسخ
-
اصلان قزللو 30 اکتبر 2015، ساعت 10:56سلام دوستان گرامی سپاسگزارم از همدلی و همیاریتان . امیدوارم در این چند روز باقی مانده ، حمایت های مالی شما ، بستر لنتشار مجموعه شعر "آدم ها و مترسک ها" شود .ممنون بامداد امید و خانم تاجیک زاده ی گرامی از لطفتان .پاسخ
-
-
Rahman choupani 31 اکتبر 2015، ساعت 9:14اصلان قزلو در عرصه ی زبان و تصویر و تخیل و شعر یکی از خوبان ماست. شادزیپاسخ
-
اصلان قزللو 2 نوامبر 2015، ساعت 11:31درودها رحمان گرامی . ممنون از حمایت و همدلی و همزبانی شما و تمام دوستانی که به انتشار کتاب کمک کردند .پاسخ
-
-
نادر خوش خواه 19 دسامبر 2015، ساعت 21:29داری نیست در این برهوت تا بیاویزد خود را از آن دار کوبی. درود بر تو اصلان عزیز و بزرگوارزنده باشی و همیشه سبزکه می نویسی!...روزگارم را و روز هایی که بودم و بر من گذشتبی هیچ ردی بر ابروی زمانپاسخ
-
-
حمیدرضا اقبالدوست 2 ژانویه 2016، ساعت 11:20فراوان درود و تبریک خدمت جناب قزللو ی ارجمند که همیشه ازشعرهای خوب شان لذن و بهره برده ام ترکیبی از تصاویر زییا و کشف لحظه های تاب شاعرانه که مخاطب را به خواندن چندباره ی شعرها ترغیب می کندپاسخ
-
اصلان قزللو 14 ژانویه 2016، ساعت 5:06سلام بر شما جناب اقبال دوست . ممنون از لطفتان . برایتان روزهای خوب و جان روشن آرزو می کنم .پاسخ
-
-
sohbat/sobi 18 ژوئن 2016، ساعت 22:16مهربانی را می شود از مترسک شعر جناب قزللو آموخت. حقیقتا با خواندن شعر های این شاعر بزرگوار نشئگی خوشایندی عارضم می شود . چیزی در حد وجد بین شطح و شهود. این یعنی که نگاه ام به شعر تازه ترو افق دیدم مدام وسیع تر می شود.با سپاس و سلامپاسخ
-
اصلان قزللو 15 ژوئیه 2016، ساعت 15:32سلام بر صحبت ممنون شاعر گران قدر . سپاس از لطف و مهرت . با نگاه شما تصاویر را دوباره تازه تر می بینم . شاد باشیپاسخ
-