از جایی که هستیم
کتاب‌ها

از جایی که هستیم

درباره این کتاب

به زودی... مستندنگاری «از جایی که هستیم»، مجموعه روایاتی‌ست از زندگی دو هنرمندِ هم‌سرزمین و هم‌زبان که یکدیگر را نمی‌شناختند و در دو نقطه‌ی مختلف این کره‌ی خاکی زندگی می‌کردند اما برای هم از زندگی‌هایشان نوشتند.

کتاب که به شیوه‌ی نامه‌نگاری نگاشته شده است، سعی کرده تا با روایت بخش‌هایی از واقعیت زندگی و با استفاده از عکس‌های مرتبط با این روایات، یاری‌رسان عینیت یافتنِ ذهنیات خواننده باشد تا شاید هرچند اندک، بتواند لذت همراهی او با این روایات را بیشتر کند. روایاتی از گوشه و کنار زندگی و ثبت حوادث و واقعیات مرتبط با این دوره از تاریخ معاصر ایران در چارچوب تجربه‌های نویسندگان، در دوره‌ا‌ی تاریک و سخت از تاریخ معاصر ایران که در نهایت منجر شد به هم‌دلی و شکل‌گیری دوستی‌ای عمیق بین دو انسان کاملن غریبه و ناآشنا با یکدیگر.

به باور من و نیاز، در جهان امروز و با وجود محدودیت‌های جغرافیایی؛ ما دیگر نه در جهانی واقعی که در جامعه‌ای شبکه‌ای و در واقعیتی مجازی، هم‌زیستی می‌کنیم و البته در نکوهش یا ستایش آن نگفتیم بلکه تنها در جستجوی راهی بودیم برای زیباتر کردن این شکل از زندگی معاصر با داشته‌هایمان، یعنی قصه‌گویی.

در جهانی که تلخی و تاریکیِ هر روزه‌اش بیش از روز قبل جان زندگی را می‌فسرد، شاید قصه، جان ببخشد به تن سرما‌زده‌اش و یادآور رنگ‌ها و زیبایی‌هایش باشد، همان‌ها که در سایه‌ی زشتی‌هایش رنگ باخته‌اند.

***

توضیحات ناشر

روایتی زنانه، صریح، صادقانه و شخصی از تنهایی، مهاجرت، بدن، جامعه و روابط عاطفی.

زبان جایی میان نوشتار ادبی و روزمره شناور است. لحنی که تظاهری ندارد و محاوره‌ای دوستانه بین دو انسان واقعی که گاه شاعرانه است یا آسیب‌پذیر و همین تنوع سبب زنده و پویا ماندن گفتگو شده. ساختار نامه‌نگارانه‌ی کتاب، پیوسته و سیال است. نویسندگان با زمان پیش می‌روند، تقویم و تحولات روز سیاسی–اجتماعی (همچون فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی یا اعتراضات خونین آبان) در بستر روایت قرار می‌گیرند و باعث تقویت زمینه‌های واقع‌گرایانه‌ی متن می‌شوند. استفاده از تصاویر، اسکرین‌شات‌های پیام‌های شبکه‌های اجتماعی، هشتگ و موسیقی، کتاب یا فیلم، «از جایی که هستیم» را به متنی مدرن و چندرسانه‌ای تبدیل کرده است.

 

 

نظر شما درباره کتاب