بازگشت به آرشیو

اجزای اصلی وب‌سایت یک نویسنده

5 مه 2015، ساعت 16:25

نوآوری و فناوری

 

جین فریدمن، با بیش از ۱۵ سال تجربه در صنعت چاپ و نشر، متخصص ارائه استراتژی رسانه‌های دیجیتال برای نویسنده‌ها و ناشران است. در مطلب پیش‌رو که ترجمه و خلاصه شده این مقاله است، جین فریدمن به همه نویسنده‌ها اکیدا تاکید می‌کند که به عنوان بخشی از برنامه بازاریابی‌شان برای خود وب‌سایت راه بیندازند و آن را به روز نگه دارند.

اولین  سوالی که برای یک نویسنده هنگام طراحی وب‌سایت مطرح می‌شود این است که چه مطالبی را باید در آن منتشر کند.

پیش از پاسخ، فریدمن از چند قانون کلی نام می‌برد:

از وردپرس استفاده کنید. به خصوص اگر بنا باشد خودتان  وب‌سایت را به روز کنید و از آن نگهداری کنید، بهتر است از وردپرس استفاده کنید. نزدیک به ۲۰ درصد وب‌سایت‌های دنیا از وردپرس استفاده می‌کنند، بنابراین کمک گرفتن از دیگران نیز آسان‌تر خواهد بود. به علاوه‌، تعداد کسانی که از وردپرس استفاده می‌کنند به قدری زیاد است که بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها از کار بیفتد یا ناپدید شود.

برای خودتان دامنه بخرید. دامنه همان نشانی وب‌سایت است و باید بنا به نامی که با آن کتاب منتشر می‌کنید این نشانی را انتخاب کنید نه با نام کتاب. نام نویسندگی شما نشانه تجاری شما است که قرار است سال‌ها از آن برای هر کتابی که منتشر می‌کنید استفاده کنید. اگر نمی‌توانید نام esmeshoma.com را بگیرید، سعی کنید esmeshomaauthor.com را بگیرید. اگر آن هم کار نکرد، استفاده از چیزهای به غیر از com. را در نظر بگیرید، مانند net. یا me.

بهتر است هاست اختصاصی داشته باشید یا اینکه می‌توانید برای شروع از فضای وب رایگان وردپرس استفاده کنید. هاست اختصاصی به شما قابلیت‌ و کنترل به مراتب بیشتر می‌دهد. نویسنده‌های حرفه‌ای جدی، هاست اختصاصی دارند اما نویسنده‌هایی که هنوز کار خود را منتشر نکرده‌اند احتمالا ترجیح می‌دهند از خدمات رایگان وردپرس استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی جایگزین وب‌سایت برای نویسنده نیستند. در گذشته برخی ناشران به نویسنده‌ها می‌گفتند صفحه فیس‌بوک می‌تواند جایگزین وب‌سایت شود. این توصیه خیلی بدی است. برای یک نویسنده صفحه فیسبوک نمی‌تواند جایگیزین وب‌سایت شود.

خب، حال فرض بر این است که وردپرس را نصب کرده و آماده‌اید وب‌سایت خود را راه بیندازید.

۱-این موارد را برای وب‌سایت خود آماده کنید

بیوگرافی: اگر هنوز بیوگرافی ندارید، یک بیوگرافی ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلمه‌ای تهیه کنید و آن را به سوم ‌شخص بنویسید.  بیوگرافی را طوری بنویسید که برای معرفی شما در مراسم کتاب‌خوانی مناسب باشد.

عکس از تصاویر روی جلد کتاب‌‌تان. برای هر کتابی که منتشر کرده‌اید، یک عکس با رزولوشن بالا از جلد کتاب تهیه کنید. ممکن است که در اکثر بخش‌های سایت از عکس با رزولوشن پایین‌تر استفاده کنید تا راحت‌تر لود شود، اما خوب است که عکس با کیفیت بالا برای دانلود در دسترس باشد.

یک توضیح مختصر از هر کتاب‌تان.

یک توضیح مفصل از هر کتاب‌تان. این توضیح می‌تواند توضیح پشت جلد کتاب باشد که معمولا بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه است.

لینک هر جایی که می‌توان کتاب را آنلاین خرید.

اطلاعات تماس مسئول تبلیغات یا کارگزار ادبی‌تان.

لینک شبکه‌های اجتماعی‌تان. اگر صفحه رسمی فیسبوک برای نویسندگی دارید یا حساب توئیتر، گوگل پلاس، گودریدز و ... لینک مستقیم همه آن‌ها را جمع کنید. اما نیازی به لینک حساب‌های شخصی‌ای که افراد نمی‌توانند با شما دوست شوند یا شما را دنبال کنند ندارید.

بهترین نقد‌ها. هر نقد خوبی را که بر روی جلد یا پشت کتاب چاپ شده یا در رسانه‌ها منتشر شده را جمع کنید.

۲. صفحات کلیدی وب‌سایت خود را درست کنید

در مورد صفحه اصلی وب‌سایت مفصل صحبت خواهیم کرد، اما به غیر از صفحه اصلی،‌ به این‌ها نیاز دارید:

درباره من: در این قسمت بیوگرافی کاری خود را وارد کنید. یک عکس پرسنلی هم اضافه کنید. اگر عکس حرفه‌ای ندارید یک عکس معمولی هم کافی است.

برای هر کتاب خود یک صفحه داشته باشید. در صفحه هر کتاب جلد کتاب، یک توضیح مختصر از کتاب، تعریف‌هایی که از کتاب‌تان شده، نقل‌قول و یک دکمه خرید که کاربر را به لینک خرید کتاب ببرد بگذراید. اگر می‌خواهید می‌توانید توضیح مفصل هم از کتاب‌تان بگذارید و اگر فصل اول کتاب یا خلاصه آن جایی در دسترس است، لینک آن را هم بگذارید. هر مطلب فرعی دیگری که مربوط به کتاب‌تان می‌شود، مثل راهنما برای بوک‌کلاب، سوالات متداول و غیره را هم اضافه کنید.

به هر سری کتاب یک صفحه اختصاص دهید (در صورت وجود).  ترتیب کتاب‌ها در سری را مشخص کنید. معمولا ترتیب زمان انتشار بهترین روش است.

فرم تماس. مشخص کنید چطور می‌شود با شما تماس گرفت، مگر آن‌که بسیار معروف باشید و به دنبال فرصت‌های جدید نباشید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، فرم تماس توصیه می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید اطلاعات تماس مسئول تبلیغات یا کارگزار ادبی یا هر کس دیگری که مسئول روابط عمومی شما است را وارد کنید.

لینک به شبکه‌های اجتماعی. اگر جای دیگری مثل توئیتر یا فیسبوک فعال هستید، با قرار دادن آیکون‌ این شبکه‌ها در بالا یا پایین صفحه این موضوع را مشخص کنید. به عنوان مثال در سایت نوگام، آیکون‌های توئیتر، فیسبوک و گوگل‌پلاس در پایین صفحه سمت چپ قرار دارند که در پایین همه صفحه‌ها وجود دارند و کاربران با کلیک بر روی هر آیکون به صفحه نوگام در شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌شوند.

امکان عضویت در خبرنامه. هر نویسنده‌ای باید برای خواننده‌های خود خبرنامه بفرستد و اخبار مربوط به کتاب‌های جدید و مراسم رونمایی از کتاب را به اطلاع آن‌ها برساند. این امکان در سایت نوگام پایین صفحه سمت چپ و درست بالای لینک به شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.  

به قسمت‌هایی مثل سربرگ و پاورقی وب‌سایت که در همه صفحه‌ها ظاهر می‌شود دقت ویژه کنید. این‌ها جایی است که بایداطلاعات مهم را بنویسید. به عنوان مثال می‌توانید جلد کتاب‌تان را پاورقی وب‌سایت کنید تا در همه صفحه‌ها ظاهر شود.

۳-صفحه اصلی خود را درست کنید

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، مواظب باشید صفحه‌ اصلی به طور خودکار بخش وبلاگ نمایش ندهد، به خصوص اگر برنامه ندارید پست وبلاگ بنویسید.

آن‌چه در صفحه اول وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود، تا حد زیادی بستگی به لایه‌ای که در وردپرس از آن استفاده می‌کنید دارد. یک وب‌سایت ساده در صفحه اصلی خود این قسمت‌ها را دارد:

سربرگ که در آن اسم، خلاصه مشخصات و در صورت امکان عکسی از صورت شما نمایش داده می‌شود. سربرگ وب‌سایت‌ شما به احتمال زیاد در همه صفحه‌ها نمایش داده می‌شود که البته به پوسته‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

خلاصه‌ای از این‌که شما که هستید.

جلد آخرین کتاب که منتشر کرده‌اید (یا حتی همه کتاب‌هایتان)

فراخوان برای انجام کاری، به عنوان مثال ثبت‌نام برای عضویت در خبرنامه.

بازخوردی از شما در اجتماع. به عنوان مثال نقل‌قولی از یک نقد خیلی خوب یکی از کتاب‌هایتان  

طراحی صفحه اصلی وب‌سایت خیلی شخصی است. مهم‌ترین چیز این است که سبک شما و نوشته‌هایتان بلافاصله قابل تشخیص باشد. نباید بگذارید خواننده‌ها حدس بزنند شما که هستید. بین ۳ تا ۷ ثانیه برای انتقال پیام فرصت دارید.  پس سعی نکنید برای معرفی هویت‌تان  زیادی ذکاوت به خرج دهید یا جلف برخورد کنید.  

صفحه اصلی و گردش در وب‌سایت باید کاملا واضح و روشن باشد-  به این معنی که افراد بتوانند به راحتی اطلاعات بیشتری در مورد شما ('درباره من')، نحوه تماس ('تماس') و کتاب‌هایی که نوشته‌اید('کتاب‌ها') به دست بیاورند.  

۴-سایت خود را شخصی‌سازی کنید و به صورت دلخواه خودتان در بیاورید

ممکن است در ابتدا امکان این کار را نداشته باشید، اما در بلند مدت خوب است از یک طراح بخواهید عکسی برای سربرگ سایت طراحی کند که به شخصیت و کتاب‌های شما بخورد. اما اگر امکان آن را ندارید، خودتان سعی کنید این کار را بکنید.

۵- به مرور زمان سایت خود را بهبود ببخشید

یکی از نقاط قوت استفاده از وردپرس این است که می‌توانید به راحتی ایده‌های جدید و راه‌های جدید ارتباطی خود را به روز کنید. انتظار نداشته باشید اولین باری که وب‌سایت را به روز می‌کنید بی‌عیب و نقص باشد. با گذشت زمان و به تدریج می‌توانید وب‌سایت خود را بهتر کنید. با مراجعه به سایت نویسنده‌های دیگر جزییات ظریفی را می‌بینید که قبلا توجه نکرده بودید و می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت خود به کار بگیرید.  به یاد داشته باشید کار وب‌سایت شما هیچ‌گاه تمام نمی‌شود، بلکه همیشه در حال تکامل است. آن را بهبود می‌بخشید، بعضی چیزها را تغییر می‌دهید، خلاصه با آن سر و کله می‌زنید تا نهایتا به این که کار شما را به نمایش می‌گذارد افتخار کنید.

اگر تا به حال کتاب منتشر نکرده‌اید

همه اصول نام برده هم‌چنان صدق می‌کند، با این تفاوت که از وب‌سایتی که در این‌جا توصیف شده ساده‌تر خواهد بود. ممکن است صفحه‌ی مختص کتاب‌های منتشر شده نداشته باشید، اما در عوض می‌توانید صفحه‌ای برای نشان دادن پرو‌ژه‌هایی که در دست دارید داشته باشید، یا کارهای کوتاه‌تری که آنلاین یا آفلاین منتشر شده‌اند را نمایش دهید. بهتر است وب‌سایت خود را امروز درست کنید تا بتوانید دامنه خود را داشته باشید، یاد بگیرید چطور از ابزار مختلف استفاده کنید و یاد بگیرید در محیط رسانه‌ای دیجیتال چطور خود را معرفی کنید. از دنیای مجازی نترسید!

 

اجزای اصلی وب‌سایت یک نویسنده:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.