بازگشت به آرشیو

کدام شهر جهان بیش از همه کتاب‌فروشی دارد؟

15 مه 2015، ساعت 11:26

کتاب‌خوانی

تحقیقات نشان داده است که بوئنوس آیرس با ۷۳۴ کتاب‌فروشی، بیشتر از هر شهر بزرگ دیگری در جهان به لحاظ سرانه جمعیتی کتاب‌فروشی دارد.

این شهر ۲.۸ میلیون نفر جمعیت دارد و برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۵ کتاب‌فروشی در این شهر وجود دارد. نزدیک‌ترین رقیب بوئنوس آیرس هنگ‌کنگ است که برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۲ کتاب‌فروشی دارد.

بر اساس این تحقیق، ۲۸۰۱۰ عنوان کتاب در تیراژ ۱۲۹ میلیون نسخه در سال ۲۰۱۴ در آرژانتین چاپ شده و این کشور را «به یکی از بارورترین کشورهای آمریکای لاتین در حوزه چاپ کتاب تبدیل کرده است».

مدیر یکی از کتاب‌فروشی‌های مهم این شهر که هر هفته ۷ هزار بازدیدکننده دارد می‌گوید: «کتاب‌ها درست مثل تانگو نماینده ما آرژانتینی‌ها هستند. فرهنگ چاپ ریشه عمیقی در کشور ما دارد.»

کارشناسان می‌گویند، یکی از دلایلی که عشق به مطالعه میان مردم این کشور فراگیر است این است که مالیاتی بر فروش کتاب‌ها وجود ندارد، واردکنندگان کتاب مالیات‌های گزاف برای کارشان می‌پردازند و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی هم از این قاعده مستثنی نیستند. همین باعث می‌شود صنعت داخلی نشر سر پا و قوی بماند. به‌علاوه، کسانی که از آمازون خرید می‌کنند، مجبورند ۳۵ درصد مالیات بیشتری روی کارت‌های اعتباری خود بپردازند و کتاب‌های الکترونیکی هم بازار چندان پر خواننده‌ای ندارند.

مدیر یکی از انتشاراتی‌های معتبر آرژانتین می‌گوید: «عوامل اقتصادی باعث شده کتاب‌های چاپی تبدیل به تجارتی جذاب برای کتاب‌فروشی‌ها شود و در این زمانه اقتصادی سخت کتاب‌ها را تبدیل به هدیه محبوبی کرده است.»

او می‌گوید، قیمت هر کتاب ۲۰۰ پزو (۲۳ دلار) در مقابل قیمت یک پیراهن ۴۰۰ پزویی است و ارزش کتاب به‌مراتب بالاتر است.

مطلبی که خواندید بازنویسی و ترجمه این خبر است.

کدام شهر جهان بیش از همه کتاب‌فروشی دارد؟:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • حسن واحدمطلق

    من دیوونه ی مطالب شما هستم. به احترام تمام زحماتی که برای ترجمه اینگونه مطالب میکنید،تمام قد می ایستم و کف مرتب برای شما میزنم.دمتون گرم
    24 مه 2015، ساعت 11:42 پاسخ