بازگشت به آرشیو

صنعت نشر این روزها یعنی باید همیشه همه جا باشید

6 اکتبر 2015، ساعت 9:20

بازاریابی

صنعت ۱۰۰ میلیارد دلاری نشر کتاب در سراسر جهان به فاز جدیدی در پروسه تکوین سریع خود وارد شده است. این صنعت از فضای سنتی نشر وارد فضای دیجیتال شده و از تجارتی محلی به تجارتی در ابعاد جهانی تغییر پیدا کرده است.

این تغییر یعنی تبدیل شدن از فضای سنتی و وارد شدن به فضای دیجیتال امتیازاتی داشته که می‌توان آن‌ها را به این شکل خلاصه کرد:

  • هزینه‌های کمتر تولید
  • ریسک کمتر در انبار
  • ارزش بیشتر کتاب‌های الکترونیکی
  • امکانات وسیع‌تر در زمینه توزیع
  • قابلیت بیشتر برای تبدیل به پول کردن فهرست کتاب‌های موجود

 

تغییر وضعیت نشر و تبدیل شدن‌اش به تجارتی جهانی با این نکته برجسته‌تر می‌شود که کتاب‌های الکترونیکی انگلیسی، چینی، اسپانیایی و آلمانی در ویترین الکترونیکی همه کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌های تقریبا همه جای جهان در دسترس است. یک نسل قبل‌تر، کتاب‌فروشی‌ها تمرکزشان بیشتر روی این قضیه بود که حق واگذاری و ترجمه کتاب‌هایشان را بفروشند تا این که کاتالوگ کتاب‌هایشان را به زبان اصلی در جهان منتشر کنند.

پیدا کردن خواننده‌های بالقوه این روزها از همیشه آسان‌تر شده است. حالا آنچه اهمیت دارد این است که چه‌طور توجه خواننده‌ها را می‌شود جلب کرد و برای این که بیشترین خواننده بالقوه را جذب کرد، باید در دسترس بود، همه جا بود، جوری که به‌راحتی بتوان کشف شد.

 

در دسترس باشید، همه جا

بازار جهانی برای فروش کتاب‌ها از مرکزیت خارج شده. در یک بازار باز، تکنولوژی و داده‌ها کلید اصلی در ساختن شبکه‌هایی هستند برای وصل کردن خواننده‌ها به کتاب‌هایی که تمایل به خواندن‌اش دارند. دیگر برای توزیع کتاب‌ها فقط یک روش وجود ندارد، هر روز درهای جدیدی برای توزیع کتاب‌ها در همه جای دنیا در حال باز شدن است. شیوه‌های جدیدی هم در صنعت نشر در حال پا گرفتن است که ارزش ارزیابی و امتحان کردن را دارد. (مثال ساده‌اش هم این است که در دنیای دیجیتال می‌توانید حضورتان را در شبکه‌های اجتماعی فعال کنید. سایت و بلاگ داشته باشید و در گوگل پلاس، اینستاگرام و کانال‌های تلگرام و فیس‌بوک حضور داشته باشید. مثل فعالیت‌هایی که ما در نوگام انجام می‌دهیم.)

 

امکان اشتراک همیشگی

سایت Bookmate در روسیه پا گرفت و حالا تقریبا در همه جای دنیا در دسترس است. مدل کاری این سایت هم شبیه به نتفلیکس (سایتی برای اجاره فیلم) است که با پرداخت ماهیانه نه چندان زیادی می‌توانید به کاتالوگ پر و پیمان کتاب‌های این سایت به زبان‌های مختلف دسترسی داشته باشید. شیوه کاری این سایت با نویسنده‌ها هم به همین اندازه ساده است. این سایت بر اساس حق اشتراکی که از مشترکان خود دریافت می‌کند، درصدی را به ناشران می‌پردازد.

 

برنامه‌های تبلیغاتی برای کتاب‌های موفق

سایت Humble Bundle مدت زمان خاصی را برای تبلیغ و شناساندن برای کتابی مشخص می‌کند و خواننده‌ها مبلغی را که خودشان بخواهند برای کتاب پرداخت می‌کنند. حقوق دیجیتالی این کتاب‌ها آزاد است و هر مبلغی که خواننده بخواهد بپردازد بر اساس همت عالی خواننده است. خب چه‌طور نویسنده یا ناشر پول درمی‌آورد؟ از تام کلنسی بپرسید. او چند هفته پیش، یک میلیون از فروش کتاب‌هایش در این سایت به‌دست آورد. (این کار تقریبا شبیه کاری است که ما در سایت نوگام انجام می‌دهیم، با این تفاوت که ما پیش از انتشار کتاب‌ها این کار را می‌کنیم و این سایت بعد از انتشار کتاب‌ها.)

 

فروشگاه‌هایی که محصولات خاصی را می‌فروشند

اپلیکیشن Hoopla کارش را با توزیع کتاب‌های صوتی وسی‌دی به کتاب‌خانه‌های عمومی شروع کرد. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد از کتاب‌خانه‌ محله‌شان رسانه‌های مختلف «قرض کنند». مجموعه‌ای رو به رشد از کتاب‌های الکترونیکی، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و کتاب‌های صوتی از طریق این اپلیکیشن در دسترس است که می‌توان آن‌ها را دانلود کرد. ناشرها درآمدشان را در این اپلیکیشن از نرخ کتاب‌های دیجیتالی دریافت می‌کنند.

 

جوری باشید که بتوان کشف‌تان کرد

اگر کتاب‌فروشی‌های آن‌لاین سراسر آمریکا چیزی بیش از سه میلیون کتاب الکترونیکی برای فروش ارائه می‌کنند پس چه‌طور می‌توانید جای خود را میان آن‌ها پیدا کنید؟ طرح جلد خوب هم‌چنان مهم است، اما کتاب‌های الکترونیکی پیشرفته فراداده‌ای هم اهمیت‌شان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. ویژگی‌های منحصر به‌فردی که هر کتاب را متمایز می‌کند چیست؟ چند تایی از آن‌ها عبارتند از:

  • حجم کتاب. در دنیای دیجیتال، خواننده باید بتواند سایز حروف کتاب را تغییر بدهد و بر اساس آن بتواند صفحات را شماره‌گذاری کند. برای همین، تعداد کلمات کتاب معیار ارزشمندی است برای برنامه‌ریزی زمان متوسط مطالعه کتاب.
  • سطح مطالعه. این که سطح کتاب مشخص شود و خواننده بداند با چه جور کتابی طرف است و آیا می‌تواند محتوای آن را درک کند یا نه بسیار مهم است. این مسئله به‌خصوص در بازار کتاب‌های خارجی مهم است.
  • کلمات کلیدی، نام افراد و اسم مکان‌ها را پر رنگ کنید. این کار به خواننده کمک می‌کند وقتی به این کلمه‌ها نگاه می‌کند، درک بهتری از متن داشته باشد. مهم‌تر این که اضافه کردن این واژه‌ها به امکانات جست‌وجو، باعث می‌شود وقتی دنبال واژه‌ای می‌گردیم، به‌راحتی آن را پیدا کنیم.
  • کلمات کلیدی را ترجمه کنید. ترجمه کردن واژه‌های کلیدی به زبانی که کتاب در آن فضا قرار است عرضه شود، به دیده شدن و کشف بیشتر کتاب کمک بزرگی می‌کند.

 

وقتی ویژگی‌های هر کتاب را پیدا کردید، می‌توان این توصیه‌ها را در مورد کتاب‌های مشابه آن هم به کار ببندید.

 

آنچه خواندید، ترجمه و بازنویسی این مطلب است.

صنعت نشر این روزها یعنی باید همیشه همه جا باشید:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.