بازگشت به آرشیو

یک کتاب، یک پرونده - نقشینه

9 فوریه 2024، ساعت 14:11

یک کتاب، یک پرونده

نقشینه - شیوا شکوری


۱
شیوا شکوری نویسنده‌ی ایرانی مقیم لندن است.
او نوشتن را بعد از مهاجرت آغاز کرد. شکوری یک مجموعه داستان کوتاه به نام «قصه‌های شب» و سه مجموعه شعر دارد به نام‌های «سه چشم فردا»، «چشمان مست روی قلمدان» و «نه». اولین رمانش «سلام لندن» در سال ۲۰۱۶ به وسیله نشر نوگام منتشر شد و به شکل چشمگیری مورد استقبال خوانندگان فارسی زبان قرار گرفت. دومین رمان شکوری با نام «نقشینه» در ۲۰۲۰ و تازه‌ترین اثرش «سیما دیوونه» در سال ۲۰۲۳ نیز هر دو به وسیله نشر نوگام منتشر شد.

۲
شیوا شکوری علاوه بر داستان‌نویسی و شرکت در سخنرانی‌ها، شعرخوانی و داستان‌خوانی، اداره‌ی کانال تلگرامی ادبی با عنوان «کتاب و قهوه» را نیز برعهده دارد.
شکوری در این کانال با توجه به دسترسی به منابع انگلیسی زبان و متون دست اول به مرور کتاب، مقالات ادبی و بحث‌های فلسفی می‌پردازد و در اختیار علاقمندان می‌گذارد.
نشانی کانال تلگرامی کتاب و قهوه
t.me/ketabvaghahveh

۳
درباره‌ی رمان «نقشینه» از زبان نویسنده رمان:
«نقشینه» درباره یک دوره تاریخی ۱۵ ساله از نوجوانی تا ۳۰ سالگی دختری به همین نام است. اتفاقاتی نظیر ازدواج، رابطه خارج از ازدواج، کورتاژ، جدایی، ازدواج بعدی، همه در بستر تاریخی اوایل انقلاب به وقوع می‌پیوندد و خواننده در روایتی خطی کم‌کم در زمان پیش می‌رود و شاهد تاثیر اتفاقات بر روند زندگی قهرمان داستان و وجوه مختلف شخصیت اوست.
دختر نوجوان در ادامه داستان در کنار رشد روحی و معنوی از منظر جغرافیایی هم در حرکت است و مکانش تغییر می‌کند و تغییر جعرافیا و رفتن به محل بزرگ‌تر و تجربه‌های متفاوت داشتن باعث رشد شخصیتش می‌شود.

۴
نام نقشینه شاید نشانگر تاثیری است که قهرمان داستان از محیط می‌گیرد و بر محیط می‌گذارد، یعنی محیط و شخص نقش متقابل دارند. اگرچه نقشینه نماینده جامعه‌ی خودش نیست و خیلی اوقات از خودش تهور زیادی نشان می‌دهد. اما گاهی طبق همان قالب سنتی رفتار می‌کند. چرا که او نیز زاییده همان جامعه پرتناقض است. جامعه‌ای که در آن آدمی که مذهبی نیست سفره ابوالفضل هم می‌رود. با همه این تناقض نقشینه زنی است که می‌خواهد زندگی‌اش را عوض کند. او هم مانند دیگر زنان داستان‌های من ابر قهرمان نیست، ولی از زندگی که می‌خواهد به آن برسد تصویر روشنی دارد و همین به او قدرت می‌دهد تا در برابر سنت‌ها بایستد و چیزهایی را عوض کند.

۵
«نقشینه» از نگاه دیگران
«نقشینه» پس از رمان موفق «سلام لندن» داستانی تازه دارد. اثری رئالیستی با محوریت زن، که به مشکلات عمده‌ای از زنان ایرانی می‌پردازد. زنانی که در تلاشی مداوم برای به دست آوردن حقوق طبیعی‌شان هستند و رمز پیروزیشان در این نبرد دائمی «آگاهی» است.
شخصیت‌های رمان «نقشینه»، از جنس شعار و حرف‌های تکراری نیستند. هر کدام از آن‌ها با داستان‌های‌شان شخصیت قهرمان داستان را کامل می‌کنند و او را به ما می‌شناسند. تا جایی که نقشینه که محبوس قوانین تبعیض‌آمیز است از نظاره‌گر بودن دست می‌کشد تا خلاف جریان کهنه و گل‌آلود شنا کند و این تنها داستان نقشینه نیست. این روایت هزار زن ایرانی است.

۶
یکی از ویژگی‌های رمان نقشینه نقاشی‌هایی است -از هنرمند ایرانی سارا نژاد- که میان داستان گنجانده شده. تصاویری مربوط و کامل‌کننده‌ی قصه، آن قدر که تصاویر بدون داستان و داستان بدون نقاشی‌ها چیزی کم دارند.
مجموعه‌ای از طرح‌های خودکاری که در نامه‌نگاری های میان نقشینه و ثریا گنجانده می‌شود. تصاویری که اشاره‌ای پوشیده به شرایط زندگی، تبعیض‌ها، تمایلات و فشارهای جامعه است.

این رمان و دیگر آثار شیوا شکوری را از وبسایت نوگام تهیه کنید:
https://nogaam.com/profile/3296/

 

#ادبیات_زنان #ادبیات_مهاجرت

یک کتاب، یک پرونده - نقشینه:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.