پدر عزرائیل
کتاب‌ها

پدر عزرائیل

درباره این کتاب

مجموعه داستان "پدر عزراییل" حاصل یک کار کارگاهیست که بین سال‌های ۸۰ تا ۸۴ در محل کارگاه ادبیات خلاقه مجله کارنامه و زیر نظر آقای محمد محمد علی (رمان نویس) شکل گرفته است. تعدادی از داستان ها قبل از رفتنم به کارگاه نوشته شده اند و سپس آنجا با خواندن در جمع دوستان نویسنده تصحیح و ویرایش شده اند. تجربه اولیه است و من از حیث تکنیک  و فرم سعی کردم تا همه چیز را تجربه کنم. تلاش کردم به موازات این دو مضمون و محتوا را نیز در موضوعات مختلف تجربه کنم. روابط آدم‌ها و پستی و بلندی‌های روابط را. دیالوگ و حرف و سخن بسیار برایم مهم بوده و همچنان نیز معتقدم هر آدم یک جمله دارد و آن جمله زندگی اوست. عمر آن جمله مهم است و تاثیر آن بر اطرافیان و آدم‌هایی که با او در ارتباط هستند.

در یک تجربه اولیه یک نوع بی‌کسی و غربت سراغ آدم می‌آید که اگر نشود تحملش کرد کار به یأس و افسردگی و بدرود گفتن می‌کشد. برای من هم اینچنین بود. سخت‌گیری‌ها در عرصه فرهنگ از جانب نهاد مربوطه و از طرفی یافتن سرمایه‌گذار و داوطلب برای تامین مخارج یک محصول فکری که هنوز اعتباری پیدا نکرده است، همه و همه خود به خود جلوی دیدگان من رشد می‌کرد اما من به هر طریقی بود داستان‌ها را به دست کارگران چاپخانه و صحاف رساندم. بگذریم که بعد از چیزی حدود هفت ماه معطل ماندن در نهاد مربوطه و حذف سه داستان بطور کامل و حذف بسیاری از کلمات و جملات می‌تواند بخش زیادی از اعتماد به نفس آدم را بگیرد و شخص از خود بپرسد مگر چند قصه و داستان چه خطری برای بشریت می‌تواند داشته باشد؟!! حذف کردیم.

نامه بردیم و آوردیم. اعتراض نوشتیم و... ولی باز امیدواری و...گذشت و گذشت تا جواز گرفتم و تا خود اتاق لیتوگرافی دائم در حال ویرایش و تصحیح بودم تا مبادا حرف غلطی نوشته باشم! هر آنچه به عقلم می‌رسید انجام می‌دادم تا مبادا این شاهکار بشریت (!) عیبی داشته باشد! اکنون مرور این خاطرات بیشتر خنده‌آور است تا دردناک. به گمانم فرهنگ و کتاب در اقلیم ایران طنز تلخی بیش نیست. اساساً هر تجربه اولیه‌ای از سوی کننده‌اش غول زیباییست ولی از دید دیگران یک کاری است که حالا انجام شده و... راست هم هست. اما در آن دوران... دریغ از یک بوی خوب! یک حس دوستانه و یک حمایت دم دستی. دوران بدی بود و بدتر هم شده. خوشحالم که دست کم پوست اینجانب کلفت شده و دردی را احساس نمی‌کنم. چند تا قصه هست که نوشته شده و خواندن و نخواندنش نه دنیا را تکان می‌دهد و نه زندگی را زیر و رو. اما مهم این است که سکان از دستم هنوز درنرفته است. حالا هر چقدر هم هوا طوفانی باشد، کشتی باید روی آب بماند تا ببینم آن ساحل زیبا کجاست و همچنان سفر دریایی را ادامه می‌دهم. از این نظر می‌گویم سفر دریایی چون با وجود حذف و تعدیل متن خلاقه، همچنان زمین زیر پای من نویسنده و همکارانم در جامعه شل است!

لازم به ذکر است که این کتاب اولین بار در سال ۱۳۸۴ توسط نشر بن گاه در تهران چاپ شده است.

توضیحات ناشر

مجموعه داستان پدر عزرائیل اولین مجموعه داستان فرهاد بابایی ست. این مجموعه یک بار در سال ۱۳۸۴ توسط نویسنده در نشر بن گاه با پاره ای اصلاحات چاپ شد. از انجا که نویسنده حق نشر کتاب را به نشر بن گاه واگذار نکرده این کتاب بی کم و کاست اکنون در نوگام به عنوان پروژه معرفی شده است. مجموعه داستان پدر عزرائیل به عنوان اولین اثر نویسنده محصول بدی نیست. هیچ خواننده حرفه ای از کتاب اول یک نویسنده انتظار شاهکار ادبی ندارد. اما هر خواننده حرفه ای می تواند لابه لای نوشته های نه چندان پخته کتاب اولی ها رگه های استعداد نهفته را ببیند. به نظر می رسد فرهاد بابایی می تواند نویسنده خوش آتیه ای باشد. داستان های او واقع گرایانه است و برشی از زندگی ایرانیان دهه هشتاد را به نمایش می گذارد. فرهاد در دیدن لحظه های به شدت انسانی موفق است و اگر چه داستان هایش الزاما گیرا نیستند اما لحظه های انسانی داستان هایش به قدر کافی جذاب و تاثیرگذار است.

 

این کتاب در تاریخ ۱ اسفند ماه ۱۳۹۱ (۱۹ فوریه ۲۰۱۳) منتشر شده است.

نظر شما درباره کتاب

  • Ali 14 ژانویه 2013، ساعت 4:55
    Great Concept
    پاسخ
  • meysam amini 26 فوریه 2013، ساعت 6:24
    چند تا از داستانها واقعا عالی بودن . بقیه هم میشه به جرات گفت بالای متوسط بودن . ممنون ، موفق باشی
    پاسخ
  • فرهاد بابایی 3 مارس 2013، ساعت 15:04
    آقای میثم امینی عزیز خیلی متشکرم که خواندید. ممنونم از دلگرمی و نظرتان. شما هم موفق باشید.
    پاسخ
  • میهمان 4 مارس 2013، ساعت 7:19
    besiar zibast
    پاسخ
  • ms toha 11 مارس 2013، ساعت 18:01
    دست درد نكنه
    پاسخ
  • Juan 14 مارس 2013، ساعت 12:59
    Thanks for the great info dog I owe you bgiigty.
    پاسخ
  • حمید وره مهر 5 ژوئن 2013، ساعت 5:12
    با سلام لطفاً در مورد کتابخوان های الکترونیکی بیشتر توضیح دهید و اینکه چگونه میتوان برنامه epub را در کتابخوان ها نصب نمود
    پاسخ
  • sina 10 اکتبر 2013، ساعت 15:41
    عالی بود.
    پاسخ
  • ahmadreshad 19 ژانویه 2014، ساعت 7:09
    nice
    پاسخ
  • امیری 3 آوریل 2014، ساعت 15:08
    کتاب وسایتتان قشنگ بود تشکر از زحماتتان
    پاسخ
  • خداداد 28 فوریه 2015، ساعت 15:25
    سلاممدیر محترم لطفا بررسی بفرمایید برنامه epub قابل دریافت نیست. من از مک پرو استفاده می کنم وقتی روی آیکون برنامه مذکور برای دانلود کلیک می کنم میره تو بروزر فایر فاکس و اصلا کتاب را دریافت نمی کنم . چه باید کرد؟ با سپاس از زحمتی که متقبل می شودید.
    پاسخ
    • ویراستار نوگام 2 مارس 2015، ساعت 10:22
      سلام برای دریافت هر کدام از دوفایل لطفا روی گزینه دلخواه کلیک راست کنید و بعد از گزینه save as استفاده کنید.
      پاسخ
  • لعل محمد تقی بدخشی 9 مارس 2015، ساعت 4:46
    کتاب واقعا جالب وقابلیت خواندن را دارد وباید بیشتر رویش کار شود
    پاسخ
  • Ahmad Tamim Najafzadaa 17 فوریه 2016، ساعت 10:27
    کتاب های خبلی خوبی است
    پاسخ
  • pardias 22 فوریه 2016، ساعت 15:40
    سلام خدمت نشر عزیز نوگام . واقعا باید دست شما عزیزان رو یک به یک بوسید . انتشاراتتون واقعا قوی و با برنامه ریزی هست. منتها یک خواهشی داشتم لطفا یکم تبلیغاتتون رو بیشتر کنید تا کتابها بیشتر و زودتر چاپ بشه. من دانشجوی خارج از کشورم و برای چند تا کتابی که دوستش داشتم کمک کردم تا به حال حالا هم پولهام رونگه داشتم برای کتاب نسیان جلد دومش:) از بس قشنگ بود:)_______________________________________________ خدمت اقای فرهاد بابایی سلام عرض میکنم. این دلنوشته ای که اول نوشتید واقعا عالی بود اقای بابایی خیلی خیلی دلم گرفت کاملا درست گفتید. :( شاید ما اگه توی یک مملکت انگلیسی زبان بودیم نوشتن هم برای خودش شغل بود و...اما..... در هرحال موفق باشی برادر عزیزم. امیدوارم که دلسرد نشی خیلی هم خوش تیپ و زیبایی و هم خوش فکر. برات ارزوی بهترین ها رو دارم.
    پاسخ
    • نوگام 24 فوریه 2016، ساعت 17:42
      پردیس عزیز سلام، پیغام گرمتان را در نوگام خواندیم و صمیمانه از شما ممنونیم که حامی نشر و در کنار ما هستید. امیدواریم بتوانیم لطف شما را با کتاب‌های بهتر و بیشتر جبران کنیم. جلد دوم نسیان هم هدیه نوروزی نوگام به دوستداران کتاب خواهد بود. به زودی پروفایل جلد دوم برای تامین هزینه‌ها روی سایت قرار می‌گیرد.
      پاسخ
  • فرهاد بابایی 16 آوریل 2016، ساعت 14:03
    سلام خانم پردیس عزیز و گرامی.خیلی متشکرم از نظر لطف و محبت شما.امیدوارم داستان‌ها خوشایند شما باشند و در صورت تمایل خوشحال می‌شوم بنده را از نظرات و نقد خود لطفاً آگاه سازید.ارادتفرهاد بابایی
    پاسخ
  • mehdimoradi 26 اکتبر 2016، ساعت 7:38
    سلاممن کتاب تازه خوندم. بنظرم که کتاب جالبی بود. روون و خوانا. جالبترین چیز کتاب برای من این بود که خواننده در آن واحد باید یاد بگیره که تو چند زمان مختلف سیر کنه و تو لحظه باید از زمان حال به گذشته و از گذشته به آینده بره. به طوری که وقتی یک پاراگراف میخونی نمیتونی انتظار داشته باشی که پاراگراف بعدی ادامه همین موقعیت باشه. به چیز جالب دیگش متن سریع و خواناش بود که بن نظر من ااینجور کتابا برای تمرینهای روخوانی درست میتونه مفید باشه.
    پاسخ