خاطرات لجنی
خواندن بخشی از کتابدرباره این کتاب
نوشتن این داستان در سال ۸۷ به پایان رسید و به دست ناشر سپرده شد. رفت ارشاد و بعد از سه سال برای اولین بار رد شد. سال نود و دو هم یکبار دیگر اقدام کردم که خب باز هم رد شد. خودم که داشتم این داستان را می نوشتم فکری برای انتشارش نکرده بودم و در واقع فکر نمیکردم اصلا شانسی داشته باشد ولی وقتی با ناشر صحبت می کردم آنها خیلی سهل و آسان در مورد مجوز گرفتن صحبت میکردند و کوچک اشارهای هم به دوستان نزدیکشان در وزارت ارشاد می کردند. به هر حال مرا امیدوار کرده بودند و یا من به اشتباه امیدوار شده بودم. به هر حال پس از یک سکوت بلند مدت و جوابهای سربالای وزارت ارشاد درست مصادف با تغییر دولت جواب درخواست مجوز ما هم آمد. بعد از تغییر دولت دوستان مدام سراغ رمان را از من میگرفتند و تاکید میکردند که شرایط بسیار عوض شده و بسیاری از کتابها که خواب انتشار را نمیدیدند حالا دارند روی پیشخوان مغازهها به فروش میرسند و غیره و غیره . این بود که برای بار دوم کتاب غیرمجاز شد.
خودم فکر می کردم تخم دو زرده گذاشتهام. حقیقتش را بخواهید هنوز هم همینطور فکر می کنم. آن اوایل که تازه بازنویسی رمان را تمام کرده بودم، فکر میکردم حداقل باید نوبل ادبیات را بابت این رمان به من بدهند. حداقل. هر چند که این حرفها حالا دیگر خیلی احمقانه به نظر میرسد ولی خب احساس خوبی بود. به هر حال این شما و این هم داستان خاطرات لجنی.
توضیحات ناشر
داستان خاطرات لجنی با طنز تلخ و غریبی که دارد در نگاه اول روایتی ساده است از زندگی بچههای یک کوچه و محله. بچههایی که انگار از اول همهچیز را اختراع میکنند: بازی کردن، گروه، فوتبال، یارکشی، جنگیدن و… بهطوریکه این سطح از داستان حتی شبیه داستانهای نوجوان است.
ولی چیزی که خواندن آن را جذاب میکند و نو و تازه است، لایه درونیتری از روایت است: شکلگیری جامعه، تشکیلات، انقلاب، عشق، فردیت، گروه، جنگ، کینه و ...
جامعهای که حول مرکزیت و بهانهای مثل توپ و جوی لجنمال شکل میگیرد و همانها معضلاتش میشود. رشد میکند و بدون اینکه مخاطب حس کند، زندگی طبقه بزرگی از مردم و طرز زیست و فکرشان را به او نشان میدهد.
جایی از داستان میگوید: «شاید همهچیز از آن زمان شروع شد و باقی اتفاقات تنها تغییر شکلهای کوچکی بود در طرز دویدن ما» بله همهچیز از همان زمان شروع شد و هرکه آمد لگدی به توپ زد و جایی را زخم کرد و دلی را تاب داد. همهچیز از همانوقت شروع شد دوست عزیز و برای همین مخاطب این کتاب، گروه سنی خاصی ندارد، فقط کافیست درد را شناخته باشد.
این کتاب در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ (۱۵ آوریل) منتشر شده است.
نظر شما درباره کتاب
-
فاطمه 24 ژانویه 2016، ساعت 10:36سلام بخشي از کتاب رو خوندم کاش زودتر به مرحله چاپ برسه اميدوارم موفق باشنپاسخ
-
مهدی 25 ژانویه 2016، ساعت 17:32مطالبش مثل شکلش خنک و بی مزه بود برو خدارو شکر کن ارشاد ردت کرده جز این بود یک روز خودت از نوشتن اینا پشیمان میشدی که چی من نوشتم به خورد مردم دادم خلاص [این نظر به دلیل نقض قوانین سایت کوتاه شده است]پاسخ
-
احسان 27 ژانویه 2016، ساعت 15:34مهدی جان, ربط دادن شکل انسان به مطالب او بیشتر نژاد پرستی است تا نقد هر چیزی که قابل نقد باشد. این کتاب هنور منتشر نشده و شما مطالب را نخوانده از «بی مزه» بودن آن و از «پشیمانی» نویسنده آن گفتید و قضاوت کردید. تا آنجاییکه از توضیحات این نشر میخوانم مطالب کتابها در این نشر, مثل هر نشر دیگر, توسط افرادی که اینکاره هستند «بررسی» میشوند و نتیجه این بررسی است که تعیین می کند کتابی ارزش نشر دارد یا خیر. من یکی خدا را شکر میکنم که هنوز نشر ایرانی هست که نه مثل شما مطالب را بر اساس شکل نویسنده آن رد می کند و نه مثل ارشاد که مطالب را بر اساس تضاد فکری نویسنده با منافع آن وزارتخانه رد می کند.پاسخ
-
معین ابطحی 30 ژانویه 2016، ساعت 8:15سلامراستش را بخواهید خیلی با خودم کلنجار رفتم که به مطالبی که مرقوم فرموده بودید یک جوابکی بدهم ولی نتوانستم چشمم را روی این موضوع ببندم که بر خلاف بسیار بسیاری دیگر شما حداقل آمده اید و کتاب را دیده اید. فکر می کنم وضعیت کتاب و کتابخانی آنقدر بد باشد که من تنها به همین جهت به شما باریکلا بگویم و ازتان تشکر کنمپاسخ
-
-
محمد 27 ژانویه 2016، ساعت 15:35اين کسي که نظر بالا [مهدی] را داده به ايميل من پيام بده ببينم حرف حسابش چيه...پاسخ
-
-
مهدی 29 ژانویه 2016، ساعت 16:58بخشی از کتاب رو خوندم و واقعا چیز جذاب و جالبی تویش ندیدم. یک متن سادهی ساده.پاسخ
-
مجتبی 30 ژانویه 2016، ساعت 9:17کتابهای اندازه ی سطح درکت بخون .... (این نظر به دلیل نقض قوانین سایت کوتاه شده است)پاسخ
-
-
Mahdi 30 ژانویه 2016، ساعت 8:49سلاممعین عزیز لطف کردند و کتاب رو خیلی وقت پیش دادن خوندم. بسیار زیبا و جذاب است.پاسخ
-
-
maryam.na 1 فوریه 2016، ساعت 10:28بخش خيلي كمي از كتاب رو گذاشتن نميشه نظر داد من دلم مي خواد از اول تا آخرش رو بخونم اميدوارم هر چه زودتر متن كامل اش منتشر بشهپاسخ
-
نازنین 1 فوریه 2016، ساعت 11:03داستان مرا دنبال خودش کشاند انقدر که تعجب کردم چه قسمت کوتاهی در سایت گذاشته شدهروان خوان و پرمعنی بود.ممنونپاسخ
-
مهیا 1 فوریه 2016، ساعت 11:24قسمت" میپسندم" کار نمیکنه.این قسمت هایی که تو سایت گذاشتین مورد پسند بود.فکر کنم قسمتهایی که نیست هم همینجوری باشه.پاسخ
-
ویراستار نوگام 1 فوریه 2016، ساعت 11:48دوست عزیز، برای این که این گزینه براتون فعال شه، باید برای خودتون توی سایت نوگام آیدی بسازید.پاسخ
-
-
anaazad 13 فوریه 2016، ساعت 10:24با توجه به اینکه چاپ کتاب با موضوعات و گرایش های متفاوت، باعث افزایش میل جمعی برای مطالعه و ارتقاء سطح کیفی و فرهنگی یک جامعه می شود، امید دارم که هر چه زودتر شاهد این اتفاق مبارک برای شما نویسنده جوان باشیم. با آرزوی موفقیت.پاسخ
-
golparijoon 16 فوریه 2016، ساعت 14:29مطمئنا کتاب خوبی هست ولی متاسفانه بخشی که برای مطالعه انتخاب شده خیلی کوتاه هست .اما در کل به نظر میرسه که متن داستان کشش و جذابیت لازم رو داره .تبریک میگم معین خان. موفق باشید .پاسخ
-
hajizade 17 فوریه 2016، ساعت 13:58نظر نوگام را که دیدم و لحن استعاری اشاره شده، یاد کتابهای تاثیرگذاری افتادم که خواندم.امیدوارم تمام کتاب زودتر به دستمان برسد.پاسخ
-
نازیلا 17 فوریه 2016، ساعت 14:37شاهد تلاش شما در این چندسال بودم و امیدوارم انتشار این کتاب در این سایت (که از نظر من کتاب ارزشمندی است و مانند خیلی از کتابهای ارزشمند دیگر،بسیار در صف مجوز بوده و موفق به دریافت آن نشده) باعث تسامح در ارزیابی دیگر کتابهای در صف مجوز شود.پاسخ
-
-
نازیلا 17 فوریه 2016، ساعت 14:40جای قدردانی از مدیریت سایت هم هست که موجبات خوانش اینگونه کتابها را فراهم میکنند.سپاسپاسخ
-
-
alex 21 آوریل 2016، ساعت 7:53سلام ممنونم که فرهنگ کتابخوانی راترویج میکنید من بااجازتون دانلود کردم خیلی مایل بودم تامبلغ کتاب راپرداخت کنم اما من واقعا هیچ پولی ندارم من توان کارکردن بدلیل بیماری ندارم وسربار خانواده هستم امااهل مطالعه هستم چون فقط همینکار ازدستم برمیاد فعلا.بازهم ممنونپاسخ
-
نوگام 21 آوریل 2016، ساعت 13:43الکس عزیز،این کتابها رایگان است و شما می توانید هر چند کتابی که دوست دارید مطالعه کنید. اگر برایتان مقدور نیست چیزی بپردازید هیج ایرادی ندارد در عوض نوگام را به دیگر دوستانتان معرفی کنید و کتابها را به کتابدوستان دیگر. هدف این است که کتاب خوانده شود.پاسخ
-
-
hosseintfr 12 مه 2016، ساعت 13:59خیلی باحال نوشتی آقای ابطحی. هنوز کامل نخوندمش ولی پراکنده خوانیش که کردم واقعا حال کردم. بهترین کتاب سایت نوگام هست. امیدوارم فایل صوتیش رو هم تولید کنند.پاسخ
-
معین ابطحی 5 ژوئیه 2016، ساعت 7:39لطف شماست. خوشحال می شوم اگر نظرتان را پس از مطالعه کتاب بدانم.پاسخ
-
-
احمد 7 ژوئیه 2016، ساعت 9:50سلام. من کتاب را دانلود کردم ولی هر بار که کتاب را می بندم دیگه نمی تونم پیداش کنم. نه ادوب ریدر پیدا می کنه کتابو نه ای پاب. باید دوباره بیام تو سایت تا بتونم کتابو ببینم. چرا?پاسخ
-
نوگام 7 ژوئیه 2016، ساعت 10:01کتاب را در چه دستگاهی دانلود میکنید؟ تنظیمات برنامه شما کتاب را کجا ذخیره میکند؟پاسخ
-