بازگشت به آرشیو

پیش‌بینی‌های وضعیت نشر در سال ۲۰۱۵- بخش اول

27 ژانویه 2015، ساعت 14:45

نویسنده‌-ناشرها

مارک کوکر، که موسس سایت Smashwords است، برای سال جدید میلادی پیش‌بینی‌هایی در حوزه صنعت نشر کرده است و آن‌ها را در ۱۲ نکته خلاصه کرده است که بخش اول آن را می‌خوانید. Smashwords بزرگ‌ترین توزیع‌کننده ای‌بوک‌های نویسنده‌های مستقل در دنیاست.

۱. نویسنده‌های بیشتری آرزو می‌کنند که نویسنده-ناشر شوند.

در سال ۲۰۰۸ وقتی Smashwords را تاسیس کردم، تقریبا همه نویسنده‌ها آرزوی‌شان این بود که با ناشرهای سنتی کار کنند. آن زمان، ناشرها وضعیت انتشار را در کنترل خودشان داشتند، به شبکه‌های توزیع دسترسی داشتند و دانش کار حرفه‌ای نشر در دست‌شان بود. بیشتر نویسنده‌ها نویسنده-ناشر شدن را آخرین انتخاب خود می‌دانستند؛ گزینه‌ای که بیشتر به کار نویسنده‌های شکست‌خورده می‌آمد. حالا این نگاه به وضعیت نویسنده-ناشرها کاملا تغییر کرده است. نویسنده-ناشر شدن موجی به جان جنبش نویسنده‌های مستقل انداخته. جنبش نویسنده‌های مستقل در سال ۲۰۱۵ رشد خواهد کرد. نویسنده‌های سنتی هم به این جریان خواهند پیوست. این وسط، تعداد نویسنده‌هایی هم که به هر دو طریق کتاب‌هایشان را چاپ خواهند کرد (یا خودشان یا ناشر) استراتژی‌هایشان را به سمت چاپ کردن کتاب‌ مستقل تغییر خواهند داد.

۲. نویسنده‌های مستقل سهم بیشتری را از فروش کتاب‌هایشان به خودشان اختصاص خواهند داد.

نویسنده-ناشرهای دنیای دیجیتال رقمی حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از قیمت پشت جلد کتاب را به عنوان حق‌الزحمه خود برمی‌دارند. این رقم را مقایسه کنید با رقم ۱۲ تا ۱۷ درصدی نویسنده‌هایی که ای‌بوک‌هایشان را به شکل سنتی چاپ می‌کنند. از آن جا که تعداد کتاب‌هایی که نویسنده‌ها خودشان چاپ می‌کنند رو به افزایش است و روزبه‌روز هم به تعداد نویسنده‌های این کتاب‌ها اضافه می‌شود، هر قدر نویسنده‌های مستقل یاد بگیرند که در این فضا تمرین کنند و حرفه‌ای‌تر شوند، سهم‌شان از درصد حق‌الزحمه‌ای که دریافت می‌کنند بیشتر می‌شود.

۳. خواندن از روی صفحه‌های دیجیتالی بیشتر خواهد شد، اما رشدش پرسرعت نخواهد بود.

خواننده‌هایی که به زبان انگلیسی کتاب می‌خوانند، اولین کسانی هستند که به خواندن ای‌بوک تن داده‌اند. در سال آینده، مطالعه هم‌چنان به راه خودش یعنی رفتن از دنیای کاغذی و پیوستن به دنیای دیجیتال ادامه خواهد داد، هر چند که رشدش خیلی با سرعت نخواهد بود. یکی از نقاط روشن مطالعه به شکل دیجیتال هم حضور هر چه بیشتر گوشی‌های هوشمند است.

۴. سال ۲۰۱۵ نرخ رشد برای بیشتر نویسنده‌های سنتی و نویسنده-ناشرها، به یک اندازه، کند خواهد بود.

سال ۲۰۱۵ برای نشر دیجیتال سال سخت‌تری خواهد بود. در حالی که بعضی از نویسنده‌های مستقل در سال ۲۰۱۴ سال درخشانی را پشت سر گذاشتند (به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها نگاه کنید که چه تعداد از نویسنده-ناشرها راه‌شان را به این فهرست باز کرده‌اند)، نویسنده‌های زیادی بوده‌اند که رشد چندانی نکرده‌اند. دلایل این اتفاق یکی این است که موازنه‌ای بین فرمت کتاب‌های چاپی و دیجیتالی برقرار شده است؛ از آن طرف ناشران ای‌بوک‌هایی را منتشر کرده‌اند که هرگز از بین نمی‌روند؛ از آن طرف نویسنده‌های مستقل کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند که هرگز چاپ‌شان تمام نمی‌شود؛ از طرف دیگر، رشد کتاب‌هایی که نویسنده‌ها خودشان چاپ می‌کنند همین‌طور ادامه دارد و در نهایت این که جایگزین‌هایی دیگری به جای کتاب و مطالعه نشسته‌اند، از جمله شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و بازی‌های کامپیوتری.

۵. نویسنده‌های مستقل با رقابت بیشتری از طرف ناشران سنتی مواجه می‌شوند.

در سال‌های اول انقلاب دیجیتالی کتاب‌ها، ناشرهای بزرگ سعی کردند رقم فروش کتاب‌های دیجیتالی را بالا نگه دارند، این در حالی بود که نویسنده‌های مستقل به خاطر ارائه آثار با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر پیشنهادی بهتری برای خواننده‌های خود داشتند. کتاب‌های این نویسنده‌ها یا مجانی بودند یا فقط ۹۹ سِنت قیمت داشته‌اند که این فرصت را در اختیار خواننده‌ها قرار می‌داد تا نویسنده‌ها را بیشتر بشناسند.

در سال گذشته، ناشرهای بزرگ سعی کردند جا پای نویسنده‌های مستقل بگذارند و قیمت کتاب‌های نویسنده‌های بزرگ را پایین بیاورند. در سال ۲۰۱۵ خواهیم دید که همین اتفاق منجر خواهد شد به پایین‌تر آمدن قیمت ای‌بوک‌های ناشران بزرگ برای همیشه و ناشران کتاب‌هایشان را با تخفیف بیشتری عرضه خواهند کرد.

در گذشته، شما کتاب‌های نویسنده‌های مستقل را در فهرست پرفروش‌ها می‌توانستید از روی قیمت‌شان پیدا کنید، ولی حالا دیگر مسئله این نیست. ناشرهای بزرگ از مسئله پایین آوردن قیمت همه استفاده‌شان را خواهند کرد.

۶. ناشرهای بزرگ هم از کلمه مجانی استفاده خواهند کرد.

از آن جایی که عرضه کتاب به صورت مجانی از طرف نویسنده‌های مستقل موفقیت زیادی برای‌شان به همراه داشته، ناشران بزرگ هم از این به بعد از این کلمه استفاده خواهند کرد. البته تعداد ناشران بزرگی که از این گزینه استفاده کرده‌اند تا امروز خیلی کم بوده، اما در سال ۲۰۱۵ این رویه تغییر خواهد کرد. از آن جا که سایت‌هایی مثل iBooks در بخش کتاب‌های اول خود کتاب‌های مجانی زیادی از نویسنده‌های مستقل را در اختیار کاربران قرار داده‌اند، این ناشران فشار را احساس خواهند کرد.

آنچه خواندید بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

پیش‌بینی‌های وضعیت نشر در سال ۲۰۱۵- بخش اول:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.