بازگشت به آرشیو

کتاب‌خوان الکترونیکی چیست؟

4 فوریه 2015، ساعت 12:38

نشر الکترونیک

در روزنامه‌نگاری و صنعت تحقیق بر سر آنچه کتاب‌خوان الکترونیکی خوانده می‌شود اختلاف بسیار است. بیشتر آدم‌ها فکر می‌کنند اگر می‌توانید کتابی را روی چیزی بخوانید، پس آن چیز کتاب‌خوان الکترونیکی است.

رسانه‌های جریان اصلی مثل بی‌بی‌سی و تامپسن رویترز گاهی مطالبی منتشر می‌کنند در مورد این که چه‌طور تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی یکی هستند. این مطالب جوری تنظیم شده‌اند که مردم را متقاعد می‌کنند که آی‌پدها و تلبت‌های اندروید همان کتاب‌خوان الکترونیکی هستند، آن هم فقط به این دلیل که روی این ابزارها می‌شود کتاب خواند. مطمئنا مسئله این‌طور نیست، تکنولوژی کتاب‌خوان‌های الکترونیکی از پایه و اساس با گوشی‌های هوشمند متفاوت است.

تکنولوژی کتاب‌خوان‌ها بیشتر وقت‌ها متعلق به تکنولوژی e-Ink است، یعنی بیشترین چیزی که اثر کاغذ را برای شما تداعی می‌کند. موقع خواندن با کتاب‌خوان‌های الکترونیکی نی برق جابه‌جا نمی‌شود، مگر این که بخواهید صفحه‌ای را ریفرش کنید، یعنی بخواهید صفحه‌ای را ورق بزنید یا منوی اصلی صفحات را باز کنید. برخلاف صفحه‌های ال‌سی‌دی تبلت‌ها، نور صفحات کتاب‌خوان‌های الکترونیکی از پشت صفحه به چشم شما نمی‌رسد. این صفحه‌ها ال‌ای‌دی‌های کوچکی دارند در پایین صفحه‌هایشان که نور صفحه از آن جا می‌آید و در همه صفحه پخش می‌کند. باطری‌های کتاب‌خوان‌های الکترونیکی هم به همین زودی خالی نمی‌شوند، گاهی شارژ باطری‌شان یکی، دو ماه طول می‌کشد.

نوری که از پشت صفحه تلبت‌ها به چشم ما می‌رسد، به طور مداوم در حال چشمک زدن است. شاید وقت تماشای برنامه‌ای در تلویزیون صفحه کامپیوتر یا تبلتی را دیده باشید که مدام در حال پریدن و چشمک زدن است. این به این دلیل است که صفحه تلویزیون و کامپیوتر با سرعت‌های مختلفی ریفرش می‌شوند و این چیزی است که شما در طول روز به آن نگاه می‌کنید.

اگر نور تبلت را کم کنید یا اگر بخواهید شب مطالعه کنید، تبلت‌ها وسیله مناسبی نیستند. بعضی از اپلیکیشن‌های مخصوص کتاب‌خوانی حالت مطالعه در شب را دارند که بک‌گراند را سیاه می‌کند و متن را سفید. در طول سال‌ها، گزارش‌های فراوانی منتشر شده که می‌گوید مطالعه در هنگام شب باعث کاهش ملاتونین و اختلال در خواب می‌شود. به همین دلیل هم هست که افرادی که وقت زیادی را با گوشی‌ و کامپیوترشان می‌گذرانند، شب‌ها نمی‌توانند بخوابند.

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این خبر است.

کتاب‌خوان الکترونیکی چیست؟:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.