بازگشت به آرشیو

۱۵ نشانه که ثابت می‌کند معتاد به کتاب‌اید- بخش دوم

17 فوریه 2015، ساعت 3:12

کتاب‌خوانی

تا حالا شده که نگران این باشید که آیا به کتاب خواندن معتاد شده‌اید یا نه؟ اگر هر کدام از این نشانه‌ها را داشته باشید، مطمئن باشید که معتاد به کتاب‌اید. اما بابت این اعتیاد خیال‌تان نباشد. کتاب‌ها حرف ندارند. بخش اول این مطلب را هفته پیش خواندید، این هفته بخش دوم و آخر آن را می‌خوانید.

۹. شما می‌توانید هر موضوعی را به کتاب موردعلاقه‌تان برگردانید. غیر از این مدام از کتاب‌هایی که خوانده‌اید برای اثبات حرف‌هایتان نقل‌قول می‌آورید.

۱۰. رویاهای شما درباره دنیای واقعی نیست، درباره دنیاهایی است که در کتاب‌ها درباره‌شان خوانده‌اید، درباره شخصیت‌هایی که در کتاب‌ها درباره‌شان خوانده‌اید، درباره ماجراهایی که در کتاب‌ها تجربه کرده‌اید. واقعیت‌اش این است که همیشه همه چیز شما کتاب است. حتی در طول روز درباره کتاب‌ها خیال‌پردازی می‌‌کنید.

۱۱. هر کاری می‌توانستید می‌کردید (مثلا سیب سمی بخورید یا با چرخ نخ‌ریسی از کاه طلا بسازید) تا در دنیای کتاب موردعلاقه‌تان زندگی کنید، حتی اگر شده برای یک روز.

۱۲. وقتی بزرگ شدید و بچه‌دار شدید (یا حیوان خانگی داشتید) برنامه‌تان این است که اسم آن‌ها را بر اساس شخصیت‌های موردعلاقه‌تان در کتاب‌ها انتخاب کنید. مثلا هرمیون بیچاره، شرلوک و…

۱۳. حاضر بودید عطای دنیای واقعی (یا حتی غذای‌اش) را به لقایش ببخشید، به این شرط که بتوانید در دنیای کتاب‌ها زندگی کنید. در واقع، داستان این است که اگر مشغول خواندن کتاب درست و حسابی‌ای باشید، عملا دنیای واقعی را نادیده می‌گیرید. به آب خوردن و خوابیدن و درس و مشق و باقی آدم‌ها دیگر اهمیت نمی‌دهید. آدم‌ها مجبورند پنج بار صدای‌تان بزنند تا در نهایت توجه شما را جلب کنند. بعد هم در نهایت، از زور خستگی از خواب غش می‌کنید؛ چون آن‌قدر بیدار مانده‌اید تا کتاب را تمام کنید. اما شما اهمیت نمی‌دهید… چون کتاب ارزش‌اش را داشت.

۱۴. وقتی دارید درس می‌خوانید، برای خودتان این‌جور جایزه تعیین می‌کنید که بعد از خواندن هر دو فصل از کتاب درسی‌تان، یک فصل از کتاب داستانی جدیدی را که شروع کرده‌اید بخوانید. خب چه جایزه‌ای بهتر از خواندن یک فصل از کتاب داستانی جدیدی که خریده‌اید؟ (باقی دوستان‌تان بابت جایزه دادن به خودشان می‌روند سراغ شکلات و بیسکویت یا یوتیوب و خواب. اما شما حق‌تان است با آن‌ها مخالف باشید).

۱۵. اگر از سرما دارید هلاک می‌شود و مجبورید با چیزی آتش را روشن نگه دارید، لباس‌هایتان را می‌سوزانید، مدادهایتان را، کفش و غذا و حتی موهایتان را، قبل از این که کتاب‌تان را بیندازید توی آتش. تا وقتی حال عزیزهای شما خوب باشد، کی اهمیت می‌دهد که شما جان سالم به‌در برده‌اید؟

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است که در بخش کتاب‌های کودک روزنامه گاردین چاپ شده است.

۱۵ نشانه که ثابت می‌کند معتاد به کتاب‌اید- بخش دوم:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.