بازگشت به آرشیو

نویسنده‌هایی که از ای‌بوک نمی‌ترسند

11 مارس 2015، ساعت 17:46

نشر الکترونیک

اولین کتاب در مورد کتاب‌خوان الکترونیکی کیندل اواخر سال ۲۰۰۷ وقتی منتشر شد که کیندل وارد بازار شد. استیون کینگ رمان کوتاه Ur را اختصاصی برای کتاب‌فروشی اینترنتی آمازون و دستگاه کتاب‌خوان‌اش یعنی کیندل نوشت و رمان هم فقط به صورت دیجیتالی منتشر شد.

دانشمندان حوزه کامپیوتر از دهه ۶۰ مشغول سر و کله زدن با تکنولوژی‌های مربوط به چاپ دیجیتالی هستند و نویسنده‌ها همیشه نسبت به نوآوری‌های دیجیتالی سریع واکنش نشان داده‌اند.

ولی اولین نویسنده‌ای که رسانه‌ی دیجیتال را ابزار کارش قرار داد استیون کینگ بود که کتاب «سوار بر گلوله» را در سال ۲۰۰۰ چاپ کرد. این داستان کوتاه فقط در فرمت ای‌بوک به فروش رسید و اولین کتابی بود که در تولید انبوه برای دانلود در دسترس کتاب‌خوان‌ها قرار گرفت. محبوبیت کینگ کارشناسان تکنولوژی را مطمئن کرده بود که چاپ این داستان به‌صورت دیجیتالی به موفقیت ختم خواهد شد. در ۲۴ ساعت اولی که این کتاب عرضه شد، ۴۰۰ هزار نفر نسخه از این کتاب دیجیتالی به فروش رفت. در واقع، آن‌قدر از کتاب استقبال شد که نرم‌افزارها نمی‌توانستند بار مراجعه کاربران را تحمل کنند.

هفت سال بعد آمازون کیندل را وارد بازار کرد و باز هم کینگ خواست از پیشرفت‌های دنیای دیجیتال استفاده کند و رمان کوتاه Ur را فقط برای آمازون و کاربران کیندل نوشت. داستان این رمان مواجهه یک استاد دانشگاه با کیندلی است که از طریق آن می‌تواند به مجله‌ها و روزنامه‌های دنیاهای دیگر دسترسی داشته باشد که البته این کار و رمان با انتقادهایی مواجه شد که کینگ انتظارش را داشت.

کینگ هم در دفاع از خود نوشت: «گجت‌ها من را مسحور می‌کنند، مخصوصا اگر راهی پیدا کنم که بتوانم ماجرای عجیب و غریبی از آن‌ها بیرون بکشم. مخصوصا این که فکر می‌کنم این ماجرای ای‌بوک‌ها دارند تبدیل به چیزی می‌شوند که انگار ناشرها، کتاب‌فروشی‌ها و حتی خود نویسنده‌ها را هم تهدید می‌کند.»

 

آنچه خواندید بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

نویسنده‌هایی که از ای‌بوک نمی‌ترسند:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.