بازگشت به آرشیو

وضعیت کتاب در روسیه «فاجعه‌بار» است

17 مارس 2015، ساعت 11:22

کتاب‌خوانی

درست است که روسیه سال ۲۰۱۵ را «سال ادبیات» نام‌گذاری کرده تا مردم را به مطالعه ترغیب کند، اما صنعت کتاب در این کشور یکی از سخت‌ترین سال‌هایش را طی دهه‌های گذشته می‌گذراند.

منتقدان ادبی روزنامه‌های مهم این کشور می‌گویند که صنعت کتاب در این کشور بر سر چند راهی است. حتی در سخت‌ترین دوره‌های زندگی در اتحاد جماهیر شوروی سابق، جامعه به کتاب دسترسی داشت، اما در حال حاضر شهرهایی در این کشور هستند که حتی یک کتاب‌فروشی هم ندارند و در نهایت این که صنعت کتاب در این کشور در حال رکود به‌سر می‌برد.

یکی از منتقدان ادبی این کشور می‌گوید: «هر سال بدتر از سال قبل است.» او می‌گوید برای این اتفاق دلایل عینی وجود دارد و بحران‌های مالی پیش‌روی این کشور، پروسه وخیم‌تر شدن وضعیت نشر را تسریع می‌کند.

یکی از این دلایل قیمت بالای کتاب در روسیه است و بخشی از قیمت بالای کتاب‌ها به دلیل قیمت بالای اجاره کتاب‌فروشی‌ها است. یکی از نویسندگان این کشور درباره قیمت بالای کتاب‌ها می‌گوید، کتاب باید گران باشد، اما در روسیه دیگر خیلی گران است. قیمت کتاب در کتاب‌فروشی دو تا سه برابر گران‌تر از قیمتی است که انتشاراتی‌ها برای کتاب‌ها در نظر می‌گیرند.

یکی از موسسان کتاب‌فروشی زنجیره‌ای فلنتسر می‌گوید، وضعیت کتاب در روسیه «فاجعه‌بار» است. نشانه‌اش هم این است که تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ کتاب‌فروشی در مسکو وجود دارد و این رقم ۱۱ برابر کمتر از تعداد کتاب‌فروشی‌ها در شهری مثل لندن است. این در حالی است که جمعیت مسکو چندین میلیون بیشتر از جمعیت لندن است.

او هم‌چنین معتقد است با کتاب باید به عنوان محصول فرهنگی برخورد کرد، نه مثل باقی اجناس دیگر و نگران است که اگر این مشکل حل نشود، مسئله کتاب‌خوانی و مطالعه با بحران مواجه شود، «بسیاری از کتاب‌فروشی‌های کلاسیک این شهر برای همیشه بسته شده‌اند. شهرهایی هستند که حتی یک کتاب‌فروشی هم ندارند. پیش‌بینی من چندان خوشایند نیست: ما داریم وضعیت جوان‌هایی را به مخاطره می‌اندازیم که دیگر اصلا کتاب نخواهند خواند.»

یکی از راه‌حل‌های احتمالی بیرون آمدن از این وضعیت را رییس یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌های روسیه پیشنهاد داده است. او معتقد است که صنعت نشر چاره‌ای ندارد جز آن که خودش را با شرایط وفق بدهد، «کتاب‌فروشی‌ها باید خودشان را با شرایط مدرن تطبیق بدهند و تبدیل بشوند به مراکز فرهنگی چندمنظوره، حتی بپیوندند به کتاب‌خانه‌های مدارس. اگر کسی نمی‌تواند کتاب بخرد، آن را که می‌تواند برای خواندن قرض کند. کتاب‌خانه‌ها این وسط می‌توانند میانجی شوند.»

او در بخش دیگری از حرف‌هایش گفته است: «شبکه توزیع کتاب‌ها در سال‌های اخیر از بین رفته‌اند. شرایط حتی در شهرهای کوچک از این هم بدتر است؛ چون در چنین شهرهایی دیگر کتاب را فقط برای خودت چاپ می‌کنی. کل نشر ما فقط در دو مرکز خلاصه می‌شود: مسکو و سن‌پترزبورگ.»

نویسنده‌ها هم می‌گویند که شرایط بغرنج است و پول هم باید در مناطق کوچک‌تر سرمایه‌گذاری و صرف شود و هم در کتاب‌فروشی‌های اصلی.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

وضعیت کتاب در روسیه «فاجعه‌بار» است:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.