بازگشت به آرشیو

وقت‌اش رسیده ای‌بوک‌های بهتری وارد بازار کنیم

18 مه 2015، ساعت 18:18

نشر الکترونیک

آنچه می‌خوانید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است که یک متخصص نرم‌افزار ای‌بوک به اسم بنجامین دنکلا نوشته است.

ناشران حجم عظیمی از کتاب‌های خود را در چند سال گذشته به ای‌بوک تبدیل کرده‌اند و با این کارشان احساس می‌کنند که «خب، کار تمام شد». اما درست‌اش این است که بگویند، «تازه کارمان شروع شده است». ناشران باید به کتاب‌های الکترونیکی به چشم نرم‌افزار نگاه کنند.

چرا ناشرها فرمت کتاب‌ها را به ای‌بوک تغییر دادند؟ می‌شود چند تایی دلیل برای‌اش آورد. از جمله:

۱. آن‌ها اعتقاد داشتند که ای‌بوک‌ها می‌توانند سودآور باشند، به‌خصوص این که تبدیل کم‌کیفیت کتاب‌ها به ای‌بوک‌ ارزان تمام می‌شود.

۲. آن‌ها تردید داشتند که ای‌بوک‌ها می‌توانند سودآور باشند، اما تبدیل کم‌کیفیت کتاب‌ها به ای‌بوک آن‌قدر کم‌هزینه بود که می‌ارزید این کار را انجام بدهند تا بدهی‌هایشان را بپردازند.

۳. از این می‌ترسیدند که اگر در رقابت با آمازون کم بیاورند، آمازون بازار کتاب‌های چاپی را هم از آن خودش کند.

نکته‌ای که این جا اهمیت دارد این است که وارد شدن به بازار کم‌کیفیت ای‌بوک‌ها، فقط و فقط به دلیل ارزان بودن آن، کار درستی نیست، اما ناشران این کار را انجام می‌دهند برای این که سریع‌تر و آسان‌تر وارد بازار رقابت شوند. آن‌ها کار درستی کرده‌اند، اما دلیل‌شان برای این کار غلط بوده است. من با ای‌بوک‌های بی‌کیفیت مخالفتی ندارم، اما ناشرها علاوه بر این نسخه‌های بی‌کیفیت باید نسخه‌های بهتری هم وارد بازار کنند.

ناشرها باید به ای‌بوک‌ها به چشم نرم‌افزار نگاه کنند، چون ای‌بوک‌ها در واقع نرم‌افزارند.

۱. نرم‌افزارها باگ‌ها (اشکالات فنی) دارند که باید درست شوند.

۲. همان‌جور که محیط تغییر می‌کند و عوض می‌شود، نرم‌افزارها هم باید تکامل پیدا کنند.

و خب در شیوه سنتی ناشرها، جایی برای درک و فهم ساز و کار نرم‌افزارها وجود ندارد.

نرم‌افزارها پدیده‌های جدید و مدام در حال تغییری هستند و نیمی از شرکت‌هایی هم که کارشان نرم‌افزار است از ساز و کار آن اطلاع درستی ندارند. در این صورت چه توقعی می‌توان از ناشرها داشت؟

با این که ناشرها از وضعیت نرم‌افزارها اطلاع چندان دقیقی ندارند، اما کارهایی که در طول سال‌ها در حوزه نشر کاغذی انجام داده‌اند کم‌وبیش شبیه همین کار کردن با نرم‌افزارها بوده است. بنابراین، از عهده این کار هم برخواهند آمد.

چرا ناشرها کیفیت ای‌بوک‌ها را جدی نمی‌گیرند؟

کتابی که در نهایت به صورت کاغذی چاپ می‌شود، چندین بار نمونه‌خوانی می‌شود تا در نهایت عرضه شود. این فرایند باکیفیت در مورد ای‌بوک‌ها هرگز اتفاق نمی‌افتد. به‌خصوص این که باگ‌های ای‌بوک کمتر گزارش می‌شود.

کتاب‌های کاغذی دکمه‌ای ندارند که اشتباه چاپی‌شان را بشود گزارش داد، اما کتاب‌خوان‌های کیندل هم همین دکمه را ندارند، چون بنا به تجربه من، ناشرها به‌ندرت نسبت به گزارش‌های اشتباهات چاپی ای‌بوک‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند. من هزاران بار این کار را کرده‌ام، قبل از این که متوجه بشوم این کار اصلا فایده‌ای نداشته است.

در مورد کتاب‌های چاپی، ناشر نمی‌تواند فقط این اشتباهات را تصحیح کند. او باید منتظر چاپ بعدی کتاب بماند تا این اشتباهات اصلاح کند که اگر کتاب آن‌قدر محبوب واقع نشود و نفروشد، ممکن است هرگز این اتفاق نیفتد. به‌عکس، در مورد ای‌بوک‌ها، چنین چیزی وجود ندارد. هر چند که به نظر می‌رسد هیچ کدام از ناشران از این اتفاق سودی را که لازم است نمی‌برند.

زمان آن رسیده که ناشرها به سراغ نسخه 2.0 ای‌بوک‌ها بروند

وقت آن رسیده که ناشرها به سراغ این نسخه بروند و غلط‌های چاپی را جدی بگیرند. اما مهم‌تر از آن این است که دوباره کتاب‌ها را به شیوه درست تبدیل به ای‌بوک کنند یا این که این کار را به شیوه بهتری انجام بدهند.

از آن جا که ناشرها در میانه راه تبدیل کتاب‌هایشان به نسخه ای‌بوک هستند و بعضی‌هایشان هم فهرست‌شان را کامل کرده‌اند، این کار برای‌شان بسیار سخت خواهد بود.

نسخه‌های جدید باید:

۱. کیفیت بالایی داشته باشند، یعنی نسخه‌های چاپی کتاب‌ها باید به نسخه‌های دیجیتال ترجمه شوند.

۲. مدرن باشند، یعنی محدودیت‌های ای‌بوک‌های اولیه را نداشته باشند.

ناشرها باید درست مثل شرکت‌های نرم‌افزاری عمل کنند، یعنی اگر مصرف‌کننده‌ای دارند که دستگاه‌هایش را به‌روز نمی‌کند، آن‌ها را به حال خودشان رها کنند و کار خودشان را انجام دهند. چنین مصرف‌کننده‌هایی را واگذار کنید به شرکت‌هایی مثل آمازون که احتمالا درد و رنج آن‌ها را با همان نسخه‌های قدیمی التیام می‌بخشند.

ای‌بوک‌ها همان مبدایی هستند که کتاب‌ها به سویش می‌روند. من نمی‌گویم عمر کتاب‌های چاپی به سر آمده، احتمالا همیشه برای این کتاب‌ها جایی وجود خواهد داشت. اما فکر می‌کنم در آینده جای کتاب‌های الکترونیکی و چاپی عوض خواهد شد: ای‌بوک‌ها بیشترین نسخه‌هایی خواهند بود که خواننده دارند. نسخه‌های چاپی نسخه‌های بی‌دردسرتری هستند، اما در آینده کمتر خواننده خواهند داشت. اگر این نظر من درست باشد، نسخه‌ای که الان ناشرها به عنوان ای‌بوک عرضه می‌کنند در آینده چندان خریدار نخواهد داشت.

وقت‌اش رسیده ای‌بوک‌های بهتری وارد بازار کنیم:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.