بازگشت به آرشیو

چه کار کنید که کتاب‌تان مرتب بفروشد

14 ژوئیه 2015، ساعت 13:21

بازاریابی

فروختن کتاب این روزها کار سختی است. آمارها می‌گویند متوسط تعداد کتابی که نویسنده‌-ناشرها می‌فروشند، کمتر از ۲۵۰ کتاب است و نویسنده‌هایی که به صورت سنتی کتاب منتتشر می‌کنند کمتر از ۲۰۰۰ نسخه. این روزها کتاب‌ها خرج کمتر برمی‌دارند و دستیابی به آن‌ها هم راحت‌تر است. همین باعث می‌شود بازار رقابت بیشتر شود. تخمین‌ها می‌گویند هر سال بیشتر از یک میلیون کتاب منتشر می‌شود.

راه‌های مختلفی وجود دارد برای این که در سیستم نشر بازی کرد و به فهرست پرفروش‌ترین‌ها راه پیدا کرد. برای این کار شرکت‌هایی وجود دارند که تضمین می‌کنند شما را وارد یکی از این فهرست‌ها کنند، اما هزینه‌شان هم کم نیست. می‌توان یکی از دسته‌بندی‌های کم‌رقابت‌تر آمازون را هم انتخاب کرد و ۱۰ کتاب هم (در مدت زمان مشخصی) فروخت و تبدیل شد به پرفروش‌ترین کتاب سایت آمازون. بعضی نویسنده‌ها حتی کتاب‌هایشان را هم از طریق یکی از برنامه‌های آمازون مجانی عرضه می‌کنند و عنوان پرفروش را همان جا به دست می‌آورند.

آخرین تاکتیک مجانی عرضه کردن کتاب است. در این تاکتیک، نویسنده‌ها می‌گویند کتاب‌شان مجانی است، اما وقتی کتاب را می‌خواهید، به شما می‌گویند که بابت پست کردن کتاب و تحویل‌اش به شما باید رقمی بپردازید و همین کتاب مجانی در نهایت کاری می‌کند که شما بابت‌اش پول بپردازید. این تاکتیک برای این است که وقتی کتابی پست می‌شود، معنایش فروش کتاب و وارد شدن به فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز است.

 

چه‌طور کتاب بفروشیم

فروش کتاب و فروش آن به صورت مداوم کار آسانی نیست، اما کار پر رمز و رازی هم نیست. این‌ها نکاتی است که ما پیشنهاد می‌کنیم برای این که بتوانید کتاب‌تان را بفروشید.

۱. طرح جلد کتاب‌تان حرفه‌ای باشد. هر کتابی از روی جلدش قضاوت می‌شود. بین میلیون‌ها کتابی که در آمازون به فروش گذاشته می‌شود، کتابی به چشم می‌آید که طرح جلد درست و حسابی داشته باشد.

۲. عنوان کتاب‌تان دندان‌گیر باشد. عنوان کتاب‌تان باید بین سه تا پنج کلمه باشد و این کلمات بتواند در جا توجه آدم‌ها را جلب کند. عنوان فرعی کتاب باید به خواننده بفهماند که داستان کتاب چیست. از کلیشه‌ها هم حذر کنید.

۳. کتاب را برای ویرایش به ویراستار بسپارید. همان‌قدر که فکر می‌کنید می‌توانید کتاب‌تان را خودتان ویرایش کنید، بدانید از پس‌اش برنمی‌آیید. خیلی چیزها از زیر چشم‌تان درمی‌رود، چون زیادی به کتاب نزدیک هستید. این سه نکته اول برای فروش کتاب واقعا حیاتی هستند.

۴. فراتر از شبکه‌های اجتماعی برای کتاب‌تان تبلیغ کنید. سال‌ها شبکه‌های اجتماعی برای نویسنده‌ها چیزی شبیه تک‌شاخ بوده‌اند. شنیده‌ایم که می‌گویند بهترین جا برای تبلیغ و بازارگرمی برای کتاب‌ها شبکه‌های اجتماعی هستند. این‌طور نیست. شبکه‌های اجتماعی بخشی از استراتژی بازاریابی برای هر اثری است. برای این که به مخاطبان‌تان در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کنید، باید برای آن پول بپردازید. روش تبلیغ معمولی بدون پرداخت پول مدتی است که سیر نزولی خود را طی می‌کند و بسیاری از نویسنده‌ها هم توان پرداخت مالی تبلیغات در این شبکه‌ها را ندارند.

۵. سکوی نویسندگی‌تان را خودتان بسازید. در پایان، همان‌طور که دارید سکوی کاری‌تان را می‌سازید، خواننده‌های بیشتری در معرض آنچه شما انجام داده‌اید قرار می‌گیرند. اگر چیزی را که می‌بینند، دوست داشته باشند، کتاب‌تان را می‌خرند.

 

چه‌طور رشد کنید

راه‌هایی هست برای این که مخاطبان‌تان را بیشتر کنید و کتاب بیشتری بفروشید. بیشترش این است که خودتان را تا جایی که می‌توانید عرضه کنید.

در هر پادکستی که می‌توانید حضور پیدا کنید. پادکست‌ها این روزها روی بورس هستند و بهترین راه برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان در سراسر دنیا هستند.

مهمان وبلاگ‌ها شوید و برای‌شان پست بنویسید. در سال ۲۰۱۲ مهمان ۵۰ وبلاگ شدم و برای‌شان پست نوشتم. در ۸۰ پادکست حضور داشتم و ترجمه‌های کتاب‌ام ۴۵ هزار نسخه فروش داشت.

برای سایت‌های بزرگ مطلب بنویسید. نوشتن برای چنین جاهایی باعث می‌شود کتاب‌تان همین‌طور بفروشد. می‌شود لینک فروش کتاب را در کنار این مقالات در این سایت‌ها گذاشت. اگر کسی از آنچه شما نوشته‌اید خوش‌اش آمد، با یک کلیک کتاب‌تان را می‌خرد.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است که Kimanzi Constable نوشته. او تا پیش از آن که نویسنده شود و کتاب‌اش ۸۲ هزار نسخه بفروشد، مامور تحویل نان به خانه‌ها بوده است.

چه کار کنید که کتاب‌تان مرتب بفروشد:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • hassan

    مقاله هایی که زحمت میکشین ترجمه میکنین فوق العاده ست ... خواهشا ترجمه ی چنین مقاله هایی متوقف نشه ... دمه همتون گررررررررم
    14 ژوئیه 2015، ساعت 23:47 پاسخ
    • ویراستار نوگام

      ممنون دوست عزیز که این مطالب رو می‌خونید و به ما دلگرمی می‌دید.
      15 ژوئیه 2015، ساعت 9:05 پاسخ