بازگشت به آرشیو

چه‌طور برای کودکی که سر جای‌اش بند نمی‌شود کتاب بخوانیم

19 سپتامبر 2015، ساعت 15:38

کتاب و کودک

برای خیلی از بچه‌ها این که بنشینند و به کتاب خواندن کسی گوش بدهند، بیشتر از آن که جالب باشد، خسته‌کننده است. اگر فرزندتان مشکل دارد که موقع کتاب خواندن به شما توجه کند یا وقتی دارید کتاب می‌خوانید، نمی‌تواند آرام بنشیند، می‌توانید این توصیه‌ها را به‌کار ببندید:

 

۱. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که می‌شود با آن‌‌ها تعامل داشت.

حتما کتاب‌هایی را دیده‌اید که مثلا برای شنیدن صدای حیوانی که تصویرش در کتاب است، می‌گوید این دکمه را فشار بدهید. این‌جور کتاب‌ها ذهن بچه‌ها را درگیر می‌کند و باعث می‌شود در خواندن کتاب مشارکت کنند.

 

۲. اجازه بدهید بچه‌ها از دست‌هایشان استفاده کنند.

وقتی دارید برای بچه‌ها به صدای بلند کتاب می‌خوانید، به‌شان مدادشمعی یا پازل بدهید. بچه‌ها وقتی دارند با دست‌هاشان کاری انجام می‌دهند و توجه‌شان معطوف به کاری است، بهتر به کتاب خواندن شما گوش می‌دهند.

 

۳. ساعت‌های مختلفی از روز را امتحان کنید.

بعضی ساعت‌های روز برای بعضی بچه‌ها بهتر عمل می‌کند. بعد از ظهرها که بچه‌ها دل‌شان بازی کردن می‌خواهد، شاید بهترین زمان کتاب خواندن برای‌شان نباشد. وقت خواب را انتخاب کنید که آن‌ها دل‌شان می‌خواهد کمی بیشتر بیدار بمانند یا وقت‌هایی که دارند غذا می‌خورند یا صبح‌ها که تازه از خواب بیدار شده‌اید و آن‌ها می‌خواهند مدتی را در رخت‌خواب شما بگذرانند.

 

۴. همان اول خلاصه کلی داستان را برای‌اش تعریف کنید.

خیلی از بچه‌ها با کتاب مشکل دارند، چون خط اصلی داستان را نمی‌توانند دنبال کنند. قبل از این که خواندن را شروع کنید، برای‌شان بگویید داستان از چه قرار است و چیزهایی بگویید که بتوانند در تصاویر کتاب دنبال‌اش بگردند.

 

۵. بابت مطالعه خیلی به کودک فشار نیاورید.

بعضی بچه‌ها نیاز دارند پیش از این که وارد دنیای کتاب خواندن شوند، کمی بالغ‌تر شوند. این کار را با فشار آوردن بر آن‌ها تبدیل به تجربه زجرآوری نکنید. کمی به‌شان فضا بدهید، هر از گاهی تلاشی بکنید و مدل خوشایندی از مطالعه کردن برای آن‌ها شوید.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

چه‌طور برای کودکی که سر جای‌اش بند نمی‌شود کتاب بخوانیم:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.