بازگشت به آرشیو

از کمد کیندل بیرون بیاییم و نشان بدهیم واقعا چه می‌خوانیم

19 سپتامبر 2015، ساعت 15:43

نشر الکترونیک

فهرست کتاب‌های پرفروش و جلد مقوایی کتاب‌فروشی واترستون در قیاس با ۲۰ ای‌بوک برتری که از آمازون در همان مدت خریداری شده نشان می‌دهد که بین آنچه دیگران می‌بینند که ما می‌خوانیم و آنچه واقعا می‌خوانیم شکاف بزرگی وجود دارد.

در حالی که ما روی کاغذ و در ملاءِ‌عام نشان می‌دهیم که کتاب‌های کالم توبین، ایان مک‌یوئن و ریچارد فلانگان می‌خونیم، آنچه در فضای کیندل می‌خوانیم با این کتاب‌ها زمین تا آسمان فرق دارد. این روزها، کتاب‌خوان‌ها شده‌اند مثل آمریکایی‌های دائم‌الخمری که مشروب ارزان‌قیمت‌ را در پاکت‌های کاغذی قهوه‌ای قایم می‌کنند. فقط این‌بار به‌جای مشروب کتاب‌ها هستند که در جلد خاکستری کتاب‌خوان الکترونیکی کیندل پنهان‌شان کرده‌ایم. در حالی که بین جمع شراب ادبی می‌نوشیم، در خلوت‌مان داستان‌های عشقی، جنایت‌های واقعی، قتل‌های سنگدلانه و سایکودراماهایی می‌خوانیم که در عنوان‌شان «قطار» و «دختر» هست.

این در حالی است که بسیاری از کتاب‌های جایزه‌ برده در قفسه کتاب‌هایمان خاک می‌خورد. کتاب‌های جلد اعلا همان کتاب‌هایی هستند که وظیفه خودمان می‌دانیم بخریم‌شان یا هدیه بدهیم‌شان که حتی این‌جوری بهتر است، چون بار خواندن‌شان را روی دوش دیگری می‌گذاریم.

قفسه کتاب‌های الکترونیکی مثل شبکه‌ سیاه کتاب‌خوان‌ها است، جایی که اصلی‌ترین و واقعی‌ترین غریزه‌ کتاب‌خوان‌ها و ناخودآگاه‌شان آرام می‌گیرد.


مطلبی که خواندید، بازنویسی و ترجمه این خبر است.

از کمد کیندل بیرون بیاییم و نشان بدهیم واقعا چه می‌خوانیم:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • morad62

    دوست عزیز ترجمه تون واقعا فاجعه بود...اگر به زبانی تسلط کافی نداریم بهتر است ترجمه نکنیم. to come out of closet یک اصطلاح است به معنی شفاف و باز در مورد موضوعی خحالت آور و یا اضطراب آور صحبت کردن و مطلقا ربطی به کمو . گنجه و غیره ندارد. متن غیر روان و پر از اشتباهی بود.
    21 سپتامبر 2015، ساعت 21:55 پاسخ