بازگشت به آرشیو

پنج روش که به نویسنده‌ها یاد می‌دهد چه‌طور از اینستاگرام استفاده کنند

8 دسامبر 2015، ساعت 10:31

متفرقه

وقتی درباره ساختن پلت‌فرم‌هایی برای درست کردن شبکه‌های اجتماعی و ارتباط گرفتن با مخاطب حرف می‌زنیم، نویسنده‌ها معمولا از فیس‌بوک، توییتر و بلاگ‌نویسی حرف می‌زنند. گاهی وقت‌ها هم از پادکست و پینترست. اما اینستاگرام چی؟

از جمعی از نویسنده‌ها سوال شد نظرشان درباره اینستاگرام چیست و آیا اصلا دلیلی دارد که به داشتن حساب کاربری اینستاگرام فکر کنند یا نه. سوال این است که آیا این شبکه می‌تواند پلت‌فرم خوبی برای نویسنده‌ها باشد؟

اینستاگرام از آن دست شبکه‌های اجتماعی است که نویسنده‌ها برای تبلیغ و معرفی کتاب‌هایشان خیلی آن را جدی نمی‌گیرند. ممکن است امتحان‌اش کنند و چند صباحی سرشان را گرم کند، اما بعد از مدتی یادشان می‌رود چنین اپلیکیشنی را هم روی گوشی‌های هوشمندشان دارند. نکته این جا است که اگر رفتار درستی نسبت به این پلت‌فرم اختیار کنید، می‌توانید به‌عنوان منبع ارزشمندی در کار تبلیغ کتاب‌ها از آن استفاده کنید.

حالا قبل از این که فکر کنیم محتوای بصری این شبکه می‌تواند فقط عکسی از لپ‌تاپ شما باشد با تصویری از کتابی که در حال نوشتن‌اش هستید، یک‌بار دیگر فکر کنیم. می‌توانید پستی منتشر کنید از تحقیقات پشت صحنه برای کتابی که مشغول نوشتن‌اش هستید یا سفرهایی که رفته‌اید یا حتی لینکی به بلاگ‌تان یا از چیزهایی حرف بزنید و عکس بگیرید که شخصیت‌های داستان را به خواننده‌ها الهام کرده است. این عکس‌ها باید چیزی بیشتر از میز نویسنده یا مراسم امضا کردن کتاب‌ها باشد.

 

۱. ظاهر شدن نویسنده

کتاب امضا کردن کار جالبی است. این که کتاب‌ها را مرتب چیده‌اید و با خودکاری توی دست آماده‌اید آن‌ها را امضا کنید خوب است. اما خب بعدش چی؟ همین که خودتان در صحنه حاضرید و محل مراسم را مشخص کرده‌اید خیلی هم خوب است. اگر قرار است با نویسنده‌های دیگری در جلسه حاضر شوید، می‌توانید عکسی از جلسه منتشر کنید. بعد از جلسه، هم می‌توانید عکسی از نویسنده‌ها و ویراستارهای دیگر بگیرید و آن را هم منتشر کنید (می‌توانید ازشان سوال کنید آن‌ها هم در اینستاگرام هستند یا نه و اگر بودند، تگ‌شان کنید). عکس‌هایی از سفرهای مختلفی که رفته‌اید و کنفرانس‌هایی که در آن شرکت کرده‌اید در اینستاگرام‌تان منتشر کنید. محل برگزاری جلسه‌ها را بنویسید و از دوستانی که دور و بر هستند، دعوت کنید در جلسه شرکت کنند. در ضمن، می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای نویسنده‌های دیگر جلسه را هم بازنشر کنید تا فالوئرهایتان باخبر شوند غیر از شما چه نویسنده‌های دیگری حضور دارند.

 

۲. انتشار کتاب‌های بعدی، اتفاق‌های ویژه و انتشار طرح جلد کتاب جدید

آیا با ناشرتان تاریخی را مشخص کرده‌اید که طرح جلد رمان بعدی‌تان کی آماده می‌شود؟ می‌توانید آن را نشان فالوئرهایتان بدهید. با امکانی به اسم Iconosquare می‌توانید یک پست را در هفت شبکه مختلف بازنشر کنید. این پست می‌تواند به یک جای خاص برگردد، مثل بلاگ‌تان یا لینک پیش‌خرید کردن کتاب‌تان یا… در ضمن، اگر برنامه‌ای دارید برای مشارکت مالی و حمایت مالی خواننده‌ها از انتشار کتاب‌تان، می‌توانید توی اینستاگرام پستی بگذارید و درباره‌اش حرف بزنید.

 

۳. زندگی نویسنده

عکسی از کتاب‌هایی که می‌خوانید، تصویری که روی صفحه کامپیوترتان است یا منابعی که روی میز کارتان است و همه محتواهای بصری دور و برتان ممکن است برای خواننده جذاب باشد. این کار مثل این است که بخواهیم پشت پرده خانه‌ای را تماشا کنیم، این کار مثل تماشای چیزهایی است که منبع الهام نویسنده هستند و کلمه‌هایی که صفحه‌های نویسنده را پر می‌کنند.

 

۴. مسابقه‌های اینستایی

مسابقه‌ها نشان داده‌اند راه خوبی برای زیاد کردن تعداد فالوئرها هستند، اما این کار را نکنید، مگر این که تعدادی هر چند کوچک فالوئر برای خودتان پیدا کرده باشید. به‌راه انداختن جریان بزرگ با تعداد اندک فالوئر امکان‌پذیر نیست. می‌توانید اصل مسابقه را روی صفحه فیس‌بوک‌تان یا در بلاگ‌تان بگذارید و بعد لینک آن را در صفحه اینستاگرام‌تان منتشر کنید. هشتگ مناسب این کار را هم حتما در نظر بگیرید.

برای مسابقه‌تان حتما چیز ساده‌ای در نظر بگیرید، چیزی که نه خطرناک باشد و نه دیگران را خشمگین کند. مثلا عکسی از شرکت‌کننده با کتاب‌تان (سلفی با کتاب)، لباس پوشیدن شبیه یکی از شخصیت‌های کتاب‌تان یا ژست گرفتن با چیزی مشخص که یادآور کتاب شما باشد. همه این‌ها خوب است. یا این که چیزی انتخاب کنید که به ژانر کتاب‌تان ربط داشته باشد که در این صورت راه را برای تفسیر بیشتر هم باز می‌گذارد.

قبل از این که مسابقه را در اینستاگرام پست کنید، گرافیک آن را بسازید و حواس‌تان باشد هشتگ این کار هم حتما ضمیمه باشد. در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم درباره این مسابقه حرف بزنید.

 

۵. تیزرها و جمله‌های انگیزه‌بخش

بخش‌هایی از کتاب جدیدتان که در راه است همیشه خواننده‌ها را به هیجان می‌آورد. طراحان گرافیک همیشه جمله‌هایی را از مجله‌های مختلف پیدا می‌کنند تا خواننده‌ها را به خواندن کتاب تشویق کنند، نویسنده‌ها هم می‌توانند از بعضی جمله‌های خوب شخصیت‌ها و بخش‌هایی از روایت کتاب استفاده کنند تا به خواننده‌ها بگویند در کتاب جدید با چه داستانی سر و کار دارند. تیزر برای کتاب‌ها همان کاری را می‌کند که پوستر فیلم‌ها در هالیوود انجام می‌دهد، فقط بخشی از آنچه را که خواننده قرار است با آن مواجه شود در اختیارش قرار می‌دهد.

جمله‌های انگیزه‌بخش در باب نویسندگی را هم می‌توانید از میان توصیه‌ها و مقالاتی پیدا کنید که در بلاگ‌تان منتشر کرده‌اید. آن‌ها هم همان کارکرد تیزرها را دارند.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

پنج روش که به نویسنده‌ها یاد می‌دهد چه‌طور از اینستاگرام استفاده کنند:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.