بازگشت به آرشیو

پنج توصیه برای نوشتن از زبان نیل گیمن

23 فوریه 2016، ساعت 10:20

توصیه نوشتن

یکی از حسن‌های ارزشمند تکنولوژی این است که دسترسی خواننده‌ها را به نویسنده‌های موردعلاقه‌شان ساده کرده است. به‌تازگی، نیل گیمن، نویسنده انگلیسی، در صفحه Tumblr خود توصیه‌هایی منتشر کرده در باب نوشتن و آن را در اختیار خواننده‌ها و علاقه‌مندان کتاب‌هایش قرار داده.

رمان «اقیانوس انتهای جاده» این نویسنده را فرزاد فربد به فارسی ترجمه کرده است.

 

۱. گیمن در پاسخ به نوجوان چهارده ساله‌ای که این نویسنده را منبع الهام‌اش می‌داند نوشته: «هر چیزی را که دست‌ات می‌رسد بخوان.»

۲. به همان نوجوان هم‌چنین پیشنهاد داده: «تا جایی که می‌توانی زندگی کن. هر چه بیشتر تماشا کنی و ببینی، هر چه‌قدر از جاهای بیشتری دیدن کنی، هر قدر زندگی‌های بیشتری را لمس کنی، واقعی‌تر می‌توانی بنویسی. این‌جوری خاطرات بیشتری داری برای این که به تصوراتت واقعیت ببخشی.»

۳. گیمن در پاسخ به یکی از طرفدرانش که نگران قواعد نگارشی موقع نوشتن بوده، این‌طور جواب داده است: «زیاد از حد در مورد دستور زبان وسواس به‌خرج نده. اگر قرار است در مورد چیزی وسواس به‌خرج بدهی، بهتر است این وسواس درباره شفافیت در داستان باشد.»

۴. یکی از طرفداران گیمن هم نوشته بوده که از هر چی می‌نویسد بدش می‌آید و آن را دوست ندارد. گیمن در جواب به این طرفدار نوشته: «یادت باشد هر کسی که کار خوبی نوشته، کلی کار بد هم آن اوایل نوشته. تو داری کار نویسندگی را یاد می‌گیری، نسبت به خودت مهربان باش، همان‌ جور که وقتی متوجه می‌شوی کسی مشغول یاد گرفتن کار جدیدی است، نسبت به‌اش مهربان هستی. از اشتباهات درس بگیر و سعی کن بهتر شوی. به این ترتیب، روزی از راه می‌رسد که دیگر از چیزی که نوشته‌ای متنفر نیستی.»

۵. گیمن در جواب به طرفدار ۲۴ ساله‌ای که فکر می‌کند دیگر دیر شده است کار نوشتن را شروع کند می‌گوید: «به مغزت بگو ساکت باشد و شروع کن به نوشتن. برای نوشتن هیچ وقت دیر نیست.»

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

پنج توصیه برای نوشتن از زبان نیل گیمن:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.