بازگشت به آرشیو

چهار برنده نوبل در فهرست نیمه‌نهایی جایزه خانه تولستوی

13 آوریل 2016، ساعت 8:49

خبر

در سال ۲۰۰۳ خانه تولستوی با همکاری سامسونگ جایزه‌ای بنیاد گذاشتند به اسم یاسنایا پولیانا که دو سال است در بخش ویژه‌ای به مهم‌ترین آثار ادبی در سطح بین‌الملل جایزه می‌دهد.

امسال دومین سالی است که این بخش ویژه برگزار می‌شود و نام ۳۱ نویسنده از سراسر جهان در فهرست نیمه‌نهایی این جایزه به‌چشم می‌خورد. به علاوه، نام چهار تن از نویسنده‌هایی که در سال‌های گذشته برنده جایزه نوبل بوده‌اند نیز در این فهرست به‌چشم می‌خورد. هرتا مولر از آلمان، پاتریک مودیانو از فرانسه، جی.ام. کوئتزی از آفریقای جنوبی و اورهان پاموک چهار نوبل‌برده‌ای هستند که نام‌شان در فهرست نیمه‌نهایی این جایزه است.

دست‌اندرکاران این جایزه می‌گویند، در بین این کتاب‌ها، کتاب‌هایی هم هستند که از جهاتی با رمان «جنگ و صلح»‌ تولستوی قابل مقایسه هستند. از جمله این رمان‌ها می‌توان به رمان «پسر» نوشته فیلیپ مه‌یر اشاره کرد که انگار نسخه تگزاسی رمان تولستوی باشد یا رمان «نیمی از خورشید زرد» نوشته چیماماندا نگوزی آدیچی که به‌نظر می‌رسد روایت نیجریایی «جنگ و صلح» باشد.

یک‌سوم افراد این فهرست آمریکایی هستند و دو رمان از خالد حسینی نیز در این فهرست هست. از جمله نویسندگان دیگر مرحله نیمه نهایی این جایزه می‌توان به این افراد اشاره کرد: جولیان بارنز، ای.اس. بایات، آروندهاتی روی، آراویند آدیگا، جونو دیاز، جاناتان فزنزن، مایکل کانینگهام، دیو اگرز، میشل وُلبک و… اشاره کرد.

برنده این جایزه مبلغ یک میلیون روبل (۱۴.۷۰۰ دلار) دریافت خواهد کرد و مترجم اثر به زبان روسی ۲۰۰ هزار روبل.

خانه تولستوی در در ۲۰۰ کیلومتری مسکو است و از سال ۱۹۲۱ به موزه تبدیل شده است. این جایزه را ولادیمیر تولستوی، نتیجه این نویسنده، برگزار می‌کند.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این خبر است.

چهار برنده نوبل در فهرست نیمه‌نهایی جایزه خانه تولستوی:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.