بازگشت به آرشیو

کتاب‌خوان‌ها چه‌طور وقت کتاب خواندن پیدا می‌کنند؟

16 مه 2016، ساعت 13:12

کتاب‌خوانی

مردم اغلب به کسانی که زیاد کتاب می‌خوانند می‌گویند، «نمی‌دانم چه‌طور وقت می‌کنی این همه کتاب بخوانی.» معلوم است که وقت پیدا کردن برای کتاب خواندن برای کسانی که تمام وقت کار می‌کنند و خانه و خانواده‌ای برای اداره کردن دارند، سخت است. اما اگر عشق کتاب باشید، حتما وقت‌اش را هم پیدا می‌کنید. این‌ها راهکارهای ساده‌ای است برای این که بدانید چه‌طور می‌توانید وقتی سرتان هم خیلی شلوغ است وقت برای کتاب خواندن پیدا کنید.

 

۱. قبل از خواب کتاب بخوانید. این روزها گفته می‌شود نگاه کردن به صفحات گوشی‌های هوشمند هنگام خواب مضر است. در رخت‌خواب دراز کشیدن و کتاب خواندن واقعا آرامش‌بخش است. اگر کتابی خوب باشد و شما هم خیلی خسته نباشید، می‌توانید هر شب ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از خواب کتاب بخوانید.

 

۲. وقت رفت‌وآمدهایتان از جایی به جایی دیگر کتاب بخوانید. موقع رانندگی یا قدم زدن بهترین وقت برای گوش دادن به کتاب‌های شنیداری است. مطمئن باشید می‌توانید با قیمت‌های ارزان هم این کتاب‌ها را در بازار کتاب پیدا کنید. اگر با وسایل حمل و نقل عمومی سفر می‌کنید، می‌توانید کتابی یا کتاب‌خوان الکترونیکی در کیف‌تان همراهتان داشته باشید. درست است که ممکن است تعداد صفحاتی که در این موقعیت‌ها می‌خوانید زیاد نباشد، اما همین صفحه‌ها روی هم تعدادشان زیاد می‌شود.

 

۳. وقت ناهار کتاب بخوانید. می‌توانید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقت ناهارتان را برای کتاب خواندن بگذارید. در اتاق کارتان را روی خودتان ببندید و آرام بنشینید به کتاب خواندن. اگر وقت ناهار فضای دور و برتان شلوغ می‌شود، می‌توانید کمی زودتر یا دیرتر از دیگران برای ناهار بروید که فضای آرام‌تری داشته باشید.

 

۴. روزهایی که خانه هستید، در رخت‌خواب بمانید و کتاب بخوانید. روزهایی که سر کار نمی‌روید، می‌توانید یکی، دو ساعتی بیشتر توی رخت‌خواب بمانید و کتاب بخوانید و اگر هم شب قبل‌اش کتاب خوانده باشید و به خواب رفته باشید، کتاب همان جا منتظرتان است. بعضی وقت‌ها می‌شود همان جوری در رخت‌خواب کتاب خواند و باز هم خوابید.

 

۵. وسط تلویزیون دیدن به خودتان زنگ تفریح بدهید. درست است که بعضی وقت‌ها با دیدن برنامه‌های تلویزیونی می‌شود ذهن را خاموش کرد و مشغله‌های روزانه را از یاد برد، اما حواس‌تان باشد که این کار تبدیل به عادت می‌شود. درست است که موقع تلویزیون دیدن می‌شود چند کار را با هم انجام داد، اما یادتان باشد بد نیست گاهی وقت‌ها ذهن فقط روی یک کار تمرکز کرد. موقع کتاب خواندن ذهن فقط درگیر همین یک کار است.

 

۶. دسترسی به کتاب را برای خودتان امکان‌پذیر کنید. می‌توانید برای خودتان کتاب‌خوان الکترونیکی بخرید یا در کتاب‌خانه محل‌تان عضو شوید. می‌توانید ماهی یکی، دو بار هم به کتاب‌فروشی محل‌تان سر بزنید و کتاب‌ها را تورق کنید. اگر هنوز آن‌قدر کتاب دارید که نمی‌دانید با آن‌ها چه کار کنید، می‌توانید آن‌ها را به دست‌دوم‌ فروشی‌ها ببرید و آن‌ها را معاوضه کنید یا با دوستی کتاب‌هایتان را عوض بدل کنید.

 

۷. به کمک آنچه می‌خوانید، با دیگران ارتباط برقرار کنید. می‌توانید عضو باشگاه‌های کتاب شوید. می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی برای کتاب‌ها مثل گودریدز یا رایفل بپیوندید. بلاگ‌های ویژه کتاب یا پادکست‌های مربوط به کتاب را فالو کنید. از دوستان‌تان بپرسید که این اواخر چه کتابی خوانده‌اند. این جوری همیشه مطمئن‌اید کتابی توی فهرست‌تان هست که بخوانید. این کار باعث می‌شود به دیگران هم بتوانید پیشنهاد دهید که چه کتاب‌هایی بخوانند و لذت کاری را که می‌کنید چند برابر می‌کند.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

کتاب‌خوان‌ها چه‌طور وقت کتاب خواندن پیدا می‌کنند؟:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.