بازگشت به آرشیو

حرف‌هایی که نباید به کتاب‌خوان‌ها زد

18 اکتبر 2016، ساعت 10:39

کتاب‌خوانی

کتاب‌خوان‌ها آدم‌هایی نیستند که منتظر فرصتی باشند تا آدم‌ها را دک کنند و برگردند سر کتاب خواندن‌شان. کتاب‌خوان‌ها فقط ممکن است وقتی از دست شما دربروند که بخواهید با سوال‌های آزاردهنده وقت‌شان را بگیرید. اگر کتاب‌خوان نیستید، بدانید که این جمله‌ها را اهل کتاب دوست ندارند از شما بشنوند. حالا اگر دوست اهل کتابی دارید یا می‌خواهید با آدم کتاب‌خوانی قرار بگذارید و با او گپ بزنید، خیلی ساده این جمله‌ها را نگویید.

 

۱. چند تا کتاب داری؟ ما خودمان هم نمی‌دانیم. سوال بعد.

 

۲. وسط کتاب خواندن آدم «به صرف این که طرف فقط دارد کتاب می‌خواند» مزاحم کسی نشوید. کتاب خواندن معناش هیچ کاری نکردن نیست.

 

۳. نپرسید، تکرار می‌کنم، نپرسید برای چی این‌قدر کتاب می‌خوانید. ما از کتاب خواندن خوش‌مان می‌آید. با این قضیه کنار بیایید. آن‌وقت ممکن است ما هم از شما بپرسیم از چیِ بازی فوتبال خوش‌تان می‌آید که آدم‌ها مدام در زمین دنبال هم می‌دوند، یا بسکتبال یا هر بازی توپ‌دار دیگری.

 

۴. «خب، من وقت کتاب خواندن ندارم.» آها، خب، معلوم است، تو از آن دسته آدم‌بزرگ‌های درست و حسابی و درگیر زندگی واقعی هستی و وظایف جدی‌ای در زندگی داری. ظاهرا کتاب‌خوان‌ها به خاطر این کتاب‌خوان شده‌اند که زیادی وقت توی دست و بال‌شان هست. ما هم می‌رویم کار پیدا می‌کنیم و خیلی زود این رفتارمان را اصلاح می‌کنیم.

 

۵. «هیچ کار بهتری واسه انجام دادن نداری؟» آخر این چه حرفی است که می‌زنید؟ چرا دارم، همین که حال شما را بگیرم. ما از کتاب خواندن خوش‌مان می‌آید. بی‌خیال دیگر.

 

۶. «باید توی مدرسه خیلی خرخوان بوده باشی.» راست‌اش را بخواهید، بله بودم. اما این فرض که همه آدم‌هایی که کتاب می‌خوانند، زمان مدرسه خرخوان بوده‌اند هم از آن حرف‌هاست.

 

۷. «چرا این‌قدر کتاب می‌خوانی؟ از آدم‌ها خوش‌ات نمی‌آید؟» این چه سوال مسخره‌ای است. البته با این جمله‌ای که داری می‌گویی معلوم است از تو خوش‌ام نمی‌آید.

 

۸. بابا جان، ما از سر تنهایی کتاب نمی‌خوانیم.

 

۹. از ما نپرسید چرا این‌قدر پول صرف خرید کتاب می‌کنیم. سوال خوبی نیست. جالب این جاست که نمی‌روید سراغ آدم‌هایی که زیادی پول صرف لباس خریدن و تکنولوژی می‌کنند.

 

۱۰. «اصلا واسه چی کارت کتاب‌خانه داری؟» چرا تو هم ماهواره داری، هم نتفلیکس؟ جواب ما هم همان است.

 

۱۱. «اگر کتاب‌های قبلی‌ات را هنوز نخوانده‌ای، چرا کتاب جدید می‌خری؟» خب، سوال خوبی است. برای این که هر روز کتاب‌های جدیدی منتشر می‌شود؟ چون اگر این نسخه کلاسیک را نخریم که هر سال پشت سر هم منتشر می‌شود، چاپ‌اش تمام می‌شود؟ چون ما وسواس داریم؟

 

۱۲. جواب همه آن بالایی‌ها.

 

۱۳. فکر نکنید ما از تلویزیون متنفریم. ما هم بدمان نمی‌آید بعد از ظهرها بنشینیم و کارتون‌هایی را که از روی کمیک استریپ‌های مارول ساخته شده تماشا کنیم.

 

۱۴. «این کتاب را قبلا نخوانده بودی؟» خوانده بودم، خب؟

 

۱۵. نه، ما اصلا کاری به کار ماجرای مینیمالیسم نداریم. بی‌خیال کتاب‌های ما بشوید.

 

ارادتمند

یک کتاب‌خوان

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

حرف‌هایی که نباید به کتاب‌خوان‌ها زد:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.