بازگشت به آرشیو

بهترین کتاب‌های سال ۲۰۱۶ برای کودکان

19 دسامبر 2016، ساعت 15:02

کتاب و کودک

سایت brainpickings برای آخر سال میلادی، ۱۶ کتاب انتخاب کرده که بهترین تصویرگری، تخیل، هوشمندی و گرمای وجود انسان‌ها را برای کودکان تصویر کرده‌اند. در این مطلب چهار کتاب از این ۱۶ کتاب را برای معرفی انتخاب کرده‌ایم.

 

روزی که پرنده شدم، نویسنده: اینگرید شابه، تصویرگر: گوریدی

قهرمان این داستان مینیمالیستی و فوق‌العاده گویا پسربچه مهربانی است که روز اول مدرسه‌اش عاشق می‌شود. از آن جایی که عشق همیشه از در پشتی خودآگاه ما وارد می‌شود، قبل از این که خانه‌ای در دل ما پیدا کند، متوجه می‌شویم چیزی که توجه و محبت پسربچه داستان را به خودش جلب کرده، هم‌کلاسی‌اش به‌نام سیلویا است؛ دختربچه‌ای که عاشق پرنده‌هاست و چشم‌اش دنبال این موجودات پردار است.

 

صدای سکوت، نویسنده: کاترینا گولدسیدو، تصویرگر: جولیا کوئو

این کتاب داستان پسربچه‌ای است به اسم یوشیو که در میان هیاهوی شهر توکیو زیبایی سکوت را درک می‌کند و زبان پر رمز و راز این سکوت را به خودش یاد می‌دهد. داستان این کتاب بسیار شاعرانه است، بخشی از آن به‌صورت بندهای چهاربیتی قافیه‌دار نوشته شده و بخشی از آن هم به‌صورت هایکو است و همین شاعرانگی کتاب را بسیار جذاب کرده است. روزی صدای سازی به گوش یوشیو می‌رسد. یوشیو صدا را دنبال می‌کند تا به نوازنده‌ای می‌رسد. از نوازنده می‌پرسد، زیباترین صدایی که به گوش‌اش تا به‌حال به گوش‌اش خورده چه بوده؟ و نوازنده در جواب می‌گوید، سکوت. یوشیو گیج می‌شود و می‌رود تا این صدا را پیدا کند.

 

ما یک کلاه پیدا کردیم، نویسنده و تصویرگر: جُن کلاوسن

این کتاب داستان دو لاک‌پشت است که کلاهی پیدا می‌کنند، کلاه بسیار قشنگ است و یک‌دفعه هر دو به این نتیجه می‌رسند که خب حالا آن‌ها دو نفرند، ولی ک یک کلاه پیدا کرده‌اند. کلاوسن با این داستان مینیمالیستی و تصویرگری فوق‌العاده خوب‌اش، با این دو لاک‌پشت سیاه و سفید در حالی که چشم‌هاشان خیلی ساده این‌ور و آن‌ور را نگاه می‌کنند، داستان بسیار زییایی نوشته درباره بخشش و عدالت.

 

خرس قطبی، نویسنده و تصویرگر: جنی دزموند

کتاب داستان دختربچه‌ای است که این کتاب را از کتاب‌خانه بیرون می‌کشد و شروع می‌کند به کشف دنیای عجیب و فوق‌العاده خرس‌های قطبی، داستان زندگی این خرس‌ها، دنیای علمی پشت زندگی این خرس‌ها و عشق‌شان به تنهایی، پوست سیاه این حیوان‌ها که زیر خز زرد و سفید این خرس‌ها پنهان شده و عینک‌های آفتابی مادرزادی‌شان که چشم‌هاشان را نور تند قطب محافظت می‌کند. ضرورت نوشتن چنین کتابی در این دوره و زمانه بیشتر به این دلیل اهمیت پیدا می‌کند که انگار دیگر نمی‌شود روی سیاست‌مداران حساب کرد تا از این قاره محافظت کنند و به نسل آینده را درباره ضرورت محافظت از این قاره آموزش بدهند. خوبی کتاب دزموند در این است که دعوت به این کار را بسیار گرم وصمیمی انجام داده است. این که خرس قطبی در این شرایط تغییر آب و هوا حیوان بسیار حساسی است و یکی از بیشترین جانورانی است که در این موقعیت باید از او محافظت شود.

 

برای آشنا شدن با کتاب‌های دیگر می‌توانید به این لینک بروید.

بهترین کتاب‌های سال ۲۰۱۶ برای کودکان:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.