بازگشت به آرشیو

فراخوان مسابقه داستان‌نویسی: ایرانْ جانِ ماست

21 آوریل 2022، ساعت 20:27

فراخوان

 

در این سال‌ها، بارها با هموطنانمان همصدا شدیم؛ فریاد کردیم سیستان و بلوچستان تنها نیست، کردستان تنها نیست، بار دیگر مشت گره کردیم که خوزستان تنها نیست. از دور و نزدیک؛ از داخل و خارج مرزهای ایران، صدا بلند کردیم، نوشتیم که قلب ما کنار شماست. در خبرها و گزارش‌های هرروزه‌، نام شهرها و روستاهای این دیار را شنیدیم و خواندیم. چهره‌هایتان را دیدیم. گویی از نو ایران را شناختیم، قلب‌هامان نزدیک شد، جسم‌هامان دور دور… کوه‌ها میانمان، صحراها میانمان، دریاها میانمان… مرزها بین‌مان.

جان کلام‌مان اما این بود که شما تنها نیستید، ما تنها نیستیم؛ ایران تنها نیست؛ ایران جانِ ماست.

همه فرزندان این خاکیم. می‌خواهیم برایمان بنویسید. داستان‌هایتان را از شهر و روستای غرب و شرق و شمال و جنوب ایران. از جلگه و دشت و کویر و ساحل. بگذارید قلم‌تان ما را - هرکجا که هستیم - به این خاک برگرداند. نام‌هایی را که هنوز نشناخته‌ایم، بشناسیم. رخ‌هایی را که هرگز از نزدیک ندیده‌ایم، ببینیم. صداهایی را که نشنیده‌ایم، بشنویم. آنچه به ما گفته‌اند فراموش کن را، به یاد آوریم. 

ما را ببرید به قلب خانه‌تان. به کوچه‌هایی که در آن کودکی کرده‌اید، محله‌هایی که جوانی کرده‌اید، سفره‌ای که دور آن جشن گرفته‌اید، هوایی که در آن دادخواهی کرده‌اید، میدانی که حولش عاشقانه چرخیده‌اید، زمینی که در آن پاره‌‌ی تنی را سپرده‌اید به خاک. 

می‌خواهیم رشته‌های اهریمن را پنبه کنیم و هر دیوار و حصاری را که سال‌ها بینمان کشیده‌اند، برداریم. پرده‌های غریبگی را بدریم. 

بگذارید از هر کجای این نقشه که هستیم، به دیار شما بیاییم و از دریچه‌ی داستان شما، یک‌بار دیگر ایران را ببینیم، بشنویم، حس کنیم و در آغوش بکشیم. از آفتاب و سایه، از باد و بارانِ آشنا برایمان بنویسید. نام‌هایی را که نشنیده‌ایم، بار دیگر فریاد کنید: شما تنها نیستید، ما تنها نیستیم؛ ایران تنها نیست؛ ایران جان ماست!

 

شرایط:

- موضوع اختیاری است و داستان شما می‌تواند در هر ژانری و به هر سبکی نوشته شده باشد اما باید در یک شهر یا روستای مشخص ایران اتفاق بیفتد و دریچه‌ای باشد به شناخت بخشی از آن دیار. 

- می‌تواند بر اساس واقعیت باشد یا از واقعیت الهام گرفته شده باشد یا کاملا تخیلی باشد.

- هر نویسنده می‌تواند تنها یک داستان بفرستد.

- داستان شما نباید در هیچ نشریه آنلاین یا چاپی منتشر شده باشد.

- داستان باید بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه باشد.

- داستان باید در فایل ورد (Word) ضمیمه‌ی ایمیل فرستاده شود و اسم فایل حتما اسم داستان باشد.

- اگر نویسنده تمایل دارد ناشناس بماند، می‌تواند به جای اسم کامل از حروف ابتدایی نام و نام‌خانوادگی خود استفاده کند (مثل: م. و.) اما استفاده از اسامی ساختگی پذیرفته نیست. اسم نویسنده (یا همان اختصار نام) باید داخل فایل داستان نوشته شده باشد.

- مهلت ارسال داستان‌ها ۳۰ تیر ۱۴۰۱ است.

- داستان‌ها را در ایمیلی با عنوان «ایران جان ماست» به ایمیل نوگام بفرستید: [email protected] 

- جایزه داستان اول ۲۵۰ پوند خواهد بود. جایزه داستان دوم ۱۵۰ پوند و جایزه سوم ۱۰۰ پوند. ۹ داستان برگزیده بعدی نیز به همراه سه داستان اول در یک مجموعه منتشر خواهند شد.

- این فراخوان ویژه‌ی نویسندگان داخل ایران است.

- بی‌توجهی به شرایط فوق باعث حذف داستان شما می‌شود.

- نویسندگان با ارسال داستان خود برای این مسابقه، اجازه‌ی ویرایش و انتشار داستان‌شان را به نشر نوگام می‌دهند.

داستان‌ها پس از اتمام مهلت ارسال، در نوگام خوانده می‌شوند و دست‌کم نام ۱۲ داستان‌ منتخب در شب یلدای ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد و در اسفند ماه، در یک مجموعه منتشر خواهد شد. نسخه الکترونیکی کتاب رایگان در اختیار خوانندگان داخل ایران قرار می‌گیرد و نسخه چاپی در خارج از کشور در دسترس خواهد بود. مراحل بررسی و انتخاب داستان‌ها به دست ویراستاران نوگام انجام می‌شود.

 

این مسابقه‌ی داستان‌نویسی به ابتکار و با حمایت یکی از دوستان نوگام برگزار می‌شود. درباره‌ی حامی این رقابت داستان‌‌نویسی بخوانید:

الهام هستم، متولد تهران و ساكن لندن. ادبيات رشته‌ی تحصيلى يا حرفه‌ی من نيست اما داستان خواندن يكى از لذت‌هاى زندگى من هست. در تصور من هر نويسنده يک رفيق خوش‌صحبت است كه احساسات و تجربياتش را در قالب خاص خودش برايم بازگو می‌كند. 

چارلز ديكنز مرا مى‌برد به دويست سال پيش و انسانى‌ترين روابط را با شيرين‌زبانى برايم نقل مى‌كند. جى كى رولينگ من را جادوگر و جين آستن عاشقم مى‌كند و اندى واير مرا پرت مى‌كند به سياره‌اى ديگر. 

ايده‌ی اين فراخوان بعد از خواندن مجموعه داستان‌هاى لندن به ذهنم رسيد. با نشر نوگام مطرح كردم كه از نويسنده‌هاى ايرانى بخواهيم از كوچه و محله و دیارشان داستان بنويسند تا ما بخوانيم و زندگى كنيم قصه‌هايشان را. و در اين روزگار سخت راهى بسازيم براى نزديک كردن زندگى‌هايمان به هم.

از نشر نوگام بابت تبدل كردن اين ايده‌ی خام به واقعيت بسيار سپاسگزارم.

 

 

فراخوان مسابقه داستان‌نویسی: ایرانْ جانِ ماست:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • مهری سپهر

    بسیار ایده درخشان و درجه یکی است برای پرداختن به قصه ها و روایتهای کوچه و محله و شهرمان.چه بهتر که اوقاتی رو با داستانها سر کنیم و از مشکلات و هنجارها دور باشیم .فعلا ایران مال آنهاست، ولی دست آخر مال ماست
    22 آوریل 2022، ساعت 10:53 پاسخ
  • یوسف

    درود و زنده باد به سرکار خانم الهام و دست اندر کاران نشر خوب نوگام.همچنین فرصت باارزشی به داستان‌نویسان داخلی می‌دهید که تازه‌کار یا شناخته نشده هستند. سپاسگزارم🌱
    24 آوریل 2022، ساعت 19:14 پاسخ
  • fatemeh

    ایرانیانی که ساکن ایران نیستند نمیتونن اثر بفرستن؟
    2 مه 2022، ساعت 14:02 پاسخ
    • نوگام

      سلام. خیر. این مسابقه ویژه نویسندگان داخل ایران است.
      2 مه 2022، ساعت 15:46 پاسخ
  • رضا صداقت نوری

    اقدام بسیار ارزشمند و مفید است بمحض شنیدن خبر،اون رو برای چند نوجوان عاشق ادبیات که در فامیل داریم فرستادم . من هم رشته اصلیم ادبیات نیست ولی ادبیات بخشی از زندگی منه مثل هوا و آب ... امید که استعدادهای شگرفی از این قلمزنان جوان داشته باشیم.
    2 مه 2022، ساعت 22:01 پاسخ
  • رها رحمانی

    با درود از شماایران روزگار سخت تری هم داشته است باید امید را زنده نگه داریم ایده ی بسیار درخشانی ست از شما سپاسگزارم
    3 مه 2022، ساعت 12:38 پاسخ
  • محمد عشقی

    من مایل به شرکت در فراخوان نوگام هستم
    3 مه 2022، ساعت 18:15 پاسخ
  • محمد جعفربیکلو

    سعی میکنم مطابق با شرایط فوق خوب پیش بره
    3 مه 2022، ساعت 19:53 پاسخ
  • رها

    درود بر شما. ببخشید داستان های کمتر از هزار کلمه مورد قبول نیستند؟
    6 مه 2022، ساعت 10:52 پاسخ
  • سپید

    سلام. غیر از نوقلمان آیا صاحب اثر هم میتونه در این مسابقه شرکت کنه؟
    8 مه 2022، ساعت 18:26 پاسخ
    • نوگام

      سلام. شرکت در این مسابقه برای همگان آزاد است.
      9 مه 2022، ساعت 9:50 پاسخ
  • گلار

    سلام ایده تان عالی استولی یک نکته ابهام امیز دارد. شما داستان میخواهید و شرایط را هم مرقوم فرموده اید، اینکه نویسنده داخل یا خارج از ایران باشد چه اهمیتی دارد؟!بنگاه خیریه برای کمک به نویسنده های داخل ایران دارید؟ فکر نمی کنید این زاویه دید ممکن است باری از تحقیر یا دلسوزی داشته باشد؟!وقتی مسابقه رقابتی باشد، اصل باید همان چیزی باشد که از نظر شما شنیدن فریادی از مردم شهری از اقصا نقاط ایران باشد اگرکسی دور از ایران باشد و بهتر از سایرین بتواند ان فریاد را وصف و ثبت کرده و به گوش شما برساند مشکل چیست؟البته شما می توانید طبق ایده تان هرطور مایلید شرط بگذارید اما درنهایت وقتی داستانهایتان را انتخاب کردید آیا می توانید مطمئن باشید بهترینهایی که می خواستید را انتخاب کرده اید؟!اگر میخواهید به نویسنده هایی که علاقه با توان خارج رفتن را ندارند لطفی کرده باشید راه حلهای دیگری هم دارد، غیر از به داستان انها ، اما اگر بهترین نوشته و داستان از شهرها و روستاهای ایران را میخواهید بهتر است بدون هیچ نوع تیعیض یا رانتی و سهمیه یا دید تحقیرآمیز بدنبال ادبیات ناب باشید و سپس مسابقه تان را برگزار کنید تا بتوانید مدعی انتخاب بهترین اثار باشید. با عذر خواهی و احترامگلاره
    9 مه 2022، ساعت 12:48 پاسخ
  • طاهره

    سلام چه ایده ی زیبایی، سرو باشید و سرو بمانید،
    15 مه 2022، ساعت 14:52 پاسخ
  • سمیه

    سلام و خداقوت شرکت برای غیر ایرانی های پارس زبان ساکن ایران مجاز است؟
    1 ژوئن 2022، ساعت 9:01 پاسخ
    • نوگام

      سلام. بله ، اگر ساکن ایران هستید می‌توانید در مسابقه شرکت کنید.
      1 ژوئن 2022، ساعت 11:04 پاسخ
  • غلامرضا ابوالفتحی _داراب فارس

    سلام و درود به شما سرکار خانم الهام عزیز، چه کار خوب و شایسته ای، آفرین، موفق باشید
    22 ژوئن 2022، ساعت 20:56 پاسخ
  • فاطمه شوشتریان

    سلام وقت بخیر فراخوان را خواندم و بسیار خرسندم که هیچ مرزی بین ارتباط و پیمان بستن بین ایرانیان نیستدر هر کجای دنیا که باشیم افتخار ما قدمت تاریخی و باستانی ایران زمین استپاینده ایران
    25 ژوئن 2022، ساعت 11:11 پاسخ
  • فاطمه شوشتریان

    نظر خانم گلاره را خواندم نمی دانم تا چه حد به وضعیت نویسندگان کشور آگاه هستند . با ترس زندگی می کنیم، با ترس می نویسم ، با ترس اینکه داستانمان وقتی برای مجوز به ارشاد می رود چقدر ابلاغیه و حذف و سانسور به آن می خورد هزینه های چاپ را یک نویسنده نمی تواند متقبل شود.هیچ آینده ایی یک نوسنده در ایران ندارد، بیمه نیستیم، حقوق نداریم با چه مشکلاتی برای یک زندگی معمولی مواجه هستیم، ای کاش برای نویسندگان که تمام تلاششان ترویج کتابخوانی و آبادانی ادبیات غنی سرزمین مان است قائل بودن
    25 ژوئن 2022، ساعت 11:17 پاسخ
  • فرزانه ناظران پور

    بسیاار عالی حتما شرکت خواهم کرد
    9 ژوئیه 2022، ساعت 6:32 پاسخ
  • بهزاد حیدری

    امید وارم موفق و پیروز باشید
    11 ژوئیه 2022، ساعت 9:01 پاسخ
  • نیکی فتاحی

    خسته نباشید. ایده‌ی جالب و فرصت مناسبی است برای دوستان داخل ایران. مطمعنا داستانهای درخشانی به دستتان می‌رسد که بیصبرانه‌مشتاقیم آنها را بخوانیم. موفق و برقرار باشید.
    11 ژوئیه 2022، ساعت 17:42 پاسخ
  • بهناز شمس

    سلام و عرض ادب. یک سوال و یک درخواست دارم.داستانی که ، سوژه‌ ان در ذهن من است ، طبق واقعیت است. هر چند که درمورد اتفاقی‌ست که بارها در منطقه‌ی ما رخ داده است ، اما نربوط به مهاجران افغان است. با این توضیح آیا میتونم این داستان رو بفرستم برای فراخوان شما؟و در خواستم ، تمنا دارم به من یه.چهار روز وقت بیشتری بدهید تا بتوانم داستان را بپردازم و بفرستم.ممنون از لطف شمامنتطر پاسخ شما هستم .
    13 ژوئیه 2022، ساعت 6:51 پاسخ
    • نوگام

      سلام. اگر داستان شما به شناخت ما از یک مکان/محله/منطقه در ایران کمک کند، سوژه هر چه که باشد می‌توانید داستان‌تان را بفرستید. شما تا ۳۰ تیرماه مهلت دارید. با تشکر
      13 ژوئیه 2022، ساعت 10:49 پاسخ
  • اعظم دبیری نژاد

    درود بسیار خرسندوشاکر خداوندم که این پست را دریافت کردم و با شما آشنا شدم .کارشما بس بزرگ و زیباست.ارزوی موفقیت شما را دارم و درود میفرستم بشما که هرجای دنیا ،بازهم ایرانی هستید.پایدارومانا باشید .داستانم را ارسال میکنم.
    20 ژوئیه 2022، ساعت 5:48 پاسخ
  • زهرا علی اکبری

    دقیقا شب یلدا اعلام میشه یا کمی زودتر
    13 اوت 2022، ساعت 14:28 پاسخ