بازگشت به آرشیو

اعلام داستان‌های برگزیده‌ی مسابقه «ایران جان ماست»

22 دسامبر 2022، ساعت 1:12

فراخوان

هشت ماه پیش فراخوان مسابقه‌ی داستان کوتاه «ایرانْ جانِ ماست» را منتشر کردیم. در این فراخوان از شما خواسته بودیم «بگذارید از هر کجای این نقشه که هستیم، به دیار شما بیاییم و از دریچه‌ی داستان شما، یک‌بار دیگر ایران را ببینیم، بشنویم، حس کنیم و در آغوش بکشیم. از آفتاب و سایه، از باد و بارانِ آشنا. فریاد کنید: شما تنها نیستید، ما تنها نیستیم؛ ایران تنها نیست؛ ایران جان ماست!»

طی سه ماه گذشته، به ما آموختید که نیازی به قلم و کاغذ و قصه نداشتید تا رسا فریاد کنید: «ایران تنها نیست». شما با خون خود بر این خاک نوشتید که «ایران جان شماست»!

این زنان و مردان آزاده، زاده‌ی خیال نیستند، از قصه بیرون نیامده‌اند. بلکه این قصه‌ها، از شجاعت و شهامت و ایستادگی ایشان است که الهام‌ گرفته‌ شده‌اند. این روزها بیش از پیش یک‌صدا شده‌ایم و خواندن داستان‌های شما در این مقطع تاریخی معنای تازه‌ای به خود گرفت. 

هر داستان را که باز کردیم ما را به یک سوی آن سرزمین آشنا برد؛ به قله‌های زاگرس، به امواج خلیج فارس، به موج‌شکن‌های انزلی، به روستاهای یزد، به سوز زمستان‌های کردستان، به بزرگراه‌های پرپیچ تهران، به کارون، به رمه‌های رها شده در دشت، به نخل‌های بلوچستان، به کرانه‌ی ارس.

قلب‌هامان نزدیک، جسم‌هامان دور دور… کوه‌ها میانمان، صحراها میانمان، دریاها میانمان… مرزها میانمان، قلب‌هامان نزدیک… قلب‌هامان نزدیک‌تر. 

۱۱۴ داستان از شما دریافت کردیم. از تک‌تک ۱۱۴ نویسنده‌ای که به دعوت ما پاسخ مثبت دادند سپاسگزاریم. از اینکه دمی دست خیال ما را گرفتید و به ایران بردید، از اینکه قصه‌ی آن زن و مرد ایرانی را برایمان نوشتید، سپاسگزاریم. 

هرچند انتخاب ساده نبود اما در نهایت ۲۲داستان از این میان برای مجموعه‌ی «ایران جان ماست» انتخاب شدند که فهرست آنها در ادامه می‌آید. در ابتدا قصد بر این بود که شب یلدا سه داستان برتر را نیز همراه داستان‌های برگزیده اعلام کنیم اما هماهنگی با داوران و ویراستاران نوگام در این برهه‌ی پر التهاب بسیار دشوار بود. خوشبختانه فهرست داستان‌های برگزیده به موقع مشخص شد و در اختیار شما قرار می‌گیرد. اسامی برندگان سه داستان اول، که از میان این بیست و دو داستان انتخاب خواهند شد، هفته آینده همزمان با دهمین سالگرد تاسیس نشر نوگام اعلام می‌شود.

۲۲ داستان برگزیده، همزمان با نوروز ۱۴۰۲، در یک مجموعه منتشر خواهند شد. نسخه الکترونیکی کتاب رایگان در اختیار خوانندگان داخل ایران قرار می‌گیرد و نسخه چاپی در خارج از کشور در دسترس خواهد بود. 

این مجموعه را به مبارزان راه «زن، زندگی، آزادی» تقدیم می‌کنیم. تقدیم به پاره‌های تن ایران که خونشان به ناحق ریخته شد، به بازماندگانی که فریاد دادخواهی‌شان خاموش نخواهد شد. به همه‌ی آنها که ایران را آزاد می‌خواهند و هرگز در این راه از پا نخواهند نشست.

 

اسامی داستان‌های برگزیده‌ی مجموعه، بدون ترتیب خاص:

روزی که آواز گاومیش ها عوض شد

سعیده زادهوش
تیرفلک‌خوردگان محمد مرادی
شازو سامان سپنتا
برنده محسن مرادی

مرتضی چرا دیگه منو نیاوردی اینجا؟

فاطمه علیدوستی
بَفرین ندا علیپور
جنگ برنده ندارد رها رحمانی
کاریز امین اطمینان
دشت کمونیست‌نشین علیرضا رضاپور
سابقه رفتار حیوانی م.ع
مرده‌تماشا ف. ق
من، کویرِ حقیقت، نفرینِ شهر محمد جابری
انزلی از میان موهای تو ن. الف
به هوای نسترن الهام برزین
پانزده دقیقه نگاهم کن فرشاد دُری
پُک عمیق به سیگار عزرائیل مینا سراوانی
وضعیت آبی ر.گ
یکشنبه‌های چندسال پیش امیررضا بیگدلی
اسب، اسب، اسب سعید احمدیان
سایه‌های آفتاب‌سوخته م.ت
چمران را بپیچ تو باقرخان مریم کلهر
خواب به خواب پدرام حق دوست

 

***

معرفی برگزیدگان نهایی:

نفر اول: مریم کلهر - چمران رو بپیچ تو باقرخان

نفر دوم: علیرضا رضاپور - دشت کمونیست‌نشین

نفر سوم: ندا علیپور - بَفرین

 

داوران نوگام همچنین داستان‌های زیر را شایسته‌ی تقدیر دانستند:

به هوای نسترن - الهام برزین

سابقه‌ی رفتار حیوانی - م.ع.

سایه‌های آفتاب‌سوخته - م.ت

***

 

اعلام داستان‌های برگزیده‌ی مسابقه «ایران جان ماست»:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.