بازگشت به آرشیو

چند نکته فیس‌بوکی برای نویسنده‌ها

8 نوامبر 2016، ساعت 10:12

نوآوری و فناوری

چه از این موضوع خو‌ش‌تان بیاید و چه از آن متنفر باشید، فیس‌بوک پلت‌فرم قدرتمندی برای نویسنده‌ها است. با وجود حضور بیش از یک میلیارد کاربر در این شبکه اجتماعی، حتما می‌توان خواننده‌هایی پیدا کرد که به خواندن کتاب‌های شما هم علاقه‌مند باشند. اما چند نکته را نویسنده‌ها باید در فیس‌بوک مدنظر داشته باشند.

وقتی در فیس‌بوک برای خود حساب کاربری باز می‌کنید، با ساختن پروفایل این کار را شروع می‌کنید، فضایی خصوصی که می‌توانید درباره احوال خودتان بنویسید یا عکس‌هایی را که با دوستان‌تان، خانواده یا همکاران‌تان گرفته‌اید با دیگران هم‌خوان کنید. در کنار پروفایل خصوصی‌تان، شما می‌توانید صفحه‌ای هم داشته باشید، صفحه‌ای عمومی که درباره پیشرفت آثار و نوشته‌هایتان با هواداران‌تان صحبت کنید. اما چه زمانی باید صفحه عمومی برای طرفدارهایتان درست کنید؟

بعضی‌ها معتقدند هر نویسنده‌ای باید همان اول برود سراغ صفحه‌ای برای عموم. بعضی‌ها هم می‌گویند، نویسنده‌ها می‌توانند صفحه خصوصی درست کنند و وقتی تعداد دوستان صفحه‌شان به پنج هزار نفر رسید، آن را تبدیل به صفحه عمومی کنند. هر کدام از این کارها حسن‌ها و ضعف‌های خودش را دارد، بنابراین این تصمیم به شما برمی‌گردد که تا چه اندازه از طریق صفحه فیس‌بوک‌تان می‌خواهید آثارتان را تبلیغ کنید.

اگر قصد دارید زیاد تبلیغ کنید و این کار را سریع انجام بدهید، اگر می‌خواهید آدم‌ها را تشویق کنید به خرید کتاب‌هایتان یا آن‌ها را مستقیما تبلیغ کنید، بهتر است بروید سراغ درست کردن صفحه. آماری که فیس‌بوک با درست کردن صفحه در اختیارتان قرار می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند چه‌طور برای خودتان استراتژی تعیین کنید و چه‌طور این استراتژی‌ها را در طول زمان تغییر دهید. اگر زمان زیادی بین نوشتن کتاب و چاپ‌اش دارید، پروفایل درست کردن و جمع کردن گروهی دور و بر خودتان کار بهتری است. برای ساخت صفحه‌ای عمومی بهتر است این نکات را مدنظر داشته باشید:

 

عکس پروفایل

حتما عکس پروفایل داشته باشید و عکس خودتان باشد، نه جلد کتاب یا کتاب‌هایتان. این عکس هم می‌تواند عکسی حرفه‌ای باشد و هم عکسی سرخوشی که شخصیت شما را نشان بدهد. فقط حواس‌تان باشد در عکس‌تان آدم‌ها یا چیزهایی نباشند که حواس بیننده را به خودشان جلب کنند. قصدتان با انتشار این عکس باید این باشد که دیگران روی شما تمرکز کنند.

 

عکس کاور

عکس کاور فرصتی است برای این که کتاب‌هایتان را به رخ بکشید، آخرین کتابی که منتشرکرده‌اید یا هر چیز دیگری که کمک می‌کند موقعیت‌تان را به‌عنوان نویسنده بیشتر تثبیت کند.

 

دکمه فراخوان

وقتی صفحه فیس‌بوکی درست می‌کنید، امکانی در اختیارتان گذاشته می‌شود که به آن «دکمه فراخوان» می‌گویند. این‌جوری می‌توانید بازیدکننده‌های صفحه‌تان را تشویق کنید برای عضو شدن و دریافت خبرنامه‌تان، بازید از وب‌سایت‌تان، تماس گرفتن با شما و پیغام فرستادن برای‌تان. وقتی کتاب جدیدتان منتشر شد، می‌توانید بازیدکننده‌ها را مستقیم بفرستید سراغ وب‌سایت‌هایی که کتاب‌تان را می‌فروشند؛ جایی که با کلیک دکمه «بخر» می‌توانند همان موقع کتاب‌تان را سفارش دهند.

 

اطلاعات زندگی‌نامه‌ای

برای دادن این اطلاعات جای کوچکی در نظر گرفته شده. شرح کوتاهی بنویسید از این که شما که هستید (یا درباره چه چیزهایی می‌نویسید) تا خودتان را به خواننده‌های جدیدتان معرفی کنید.

 

وب‌سایت‌تان

زیر همان بخش مربوط به زندگی‌نامه جایی است که می‌توانید لینک وب‌سایت‌تان را بگذارید. وب‌سایت نویسنده‌ها ابزار قدرتمندی است، بنابراین دسترسی به آن باید برای بازدیدکننده‌ها راحت باشد.

 

محتوای درست

حالا که صفحه فیس‌بوک‌تان را راه انداختید و آدم‌ها صفحه‌تان را هم پسندیده‌اند، وقت‌اش رسیده مطلب تولید کنید و این مطالب را منتشر کنید. صفحه خالی فیس‌بوک هیچ کمکی به بازاریابی برای کتاب‌تان نمی‌کند یا کسی را تشویق به پی‌گیری صفحه‌تان نمی‌کند. چند تایی عکس و ویدیو اضافه کنید، درباره کتاب‌هایتان حرف بزنید و چند تایی از پست‌های وبلاگ‌تان را با خواننده‌ها هم‌خوان کنید.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

چند نکته فیس‌بوکی برای نویسنده‌ها:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • سارااحمدی

    سلام عالی بود امانمی دانم ازکجاوچگونه شروع کنم
    12 نوامبر 2016، ساعت 13:13 پاسخ
    • Amir

      به یک ادمین نیاز دارید . کسی که تخصصش کامپیوتر و ترجیحا فضای مجازی باشه
      22 نوامبر 2016، ساعت 11:11 پاسخ