بازگشت به آرشیو

ده قانون نوشتن از قول نویسندگان جهان - مارگارت اتوود

16 اکتبر 2019، ساعت 0:22

توصیه نوشتن

سال ۲۰۱۰، روزنامه گاردین از چندین نویسنده برجسته‌ جهان خواست تا هرکدام ده رهنمود برای نوشتن داستان بدهند. ما در یک رشته پست وبلاگی، رهنمودهای بعضی از این نویسندگان را ترجمه می‌کنیم. بعضی از رهنمودها با شوخ‌طبعی خاص نویسنده همراه است. بعضی‌شان شاید قابل بحث باشند. به هرحال نکاتی هستند که از تجربه‌های آن‌ها برآمده‌اند. بخوانید و برایمان بگویید که با کدامشان موافق یا مخالفید!

ده قانون مارگارت اتوود

۱- برای نوشتن در هواپیما با خودتان مداد ببرید. خودکار جوهر پس می‌دهد. ولی اگر نوک مداد بشکند، نمی‌توانید آن را در هواپیما تیز کنید، چون نمی‌توانید با خودتان چاقو یا وسیله تیز و برنده به داخل هواپیما ببرید. بنابراین: دو مداد بردارید.

۲- اگر نوک هر دو مداد شکست، می‌توانید با یک سوهان ناخن فلزی یا شیشه‌ای خیلی سریع و اجمالی کار تیز کردن را انجام بدهید.

۳- یک چیزی که بتوانید رویش بنویسید هم بردارید. کاغذ گزینه خوبی است. درمواقع اضطراری، روی تکه‌های چوب یا بازویتان هم می‌شود نوشت.

۴- اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید، همیشه برای اطمینان متن جدید را روی فلش مموری (حافظه جانبی) ذخیره کنید.

۵- ورزش کمر انجام دهید. درد عامل حواس‌پرتی است.

۶- توجه خواننده را معطوف نگه دارید. (احتمالاً اگر توجه خودتان را بتوانید متمرکز نگاه دارید، در این کار موفق‌تر خواهید بود.) ولی شما که نمی‌دانید خواننده چه کسی است، پس مثل تیری است در تاریکی. آن چیزی که  یک نفر را متحیر می‌کند، حوصله‌ی دیگری را بدجور سر می‌برد.

۷- شما به احتمال زیاد به یک فرهنگ واژگان هم‌معنی و متضاد، و همینطور درک بهتری از حقیقت نیاز خواهید داشت. منظور اصلی از درک بهتر حقیقت این است که: غذای رایگان وجود ندارد. نوشتن کار است. همینطور یک  نوع قمار است. پول بازنشستگی ندارید. دیگران می‌توانند به شما کمی کمک کنند، ولی اساساً شما تنهای تنها هستید. هیچ‌کس شما را مجبور به انجام این کار نکرده: شما انتخابش کرده‌اید، پس شکایت نکنید.

۸- شما هیچ‌گاه نمی‌توانید با آن پیش‌فرض معصومانه‌ای که همراه اولین صفحه دلپذیر یک کتاب جدید می‌آید، کتاب خود را بخوانید، چون خودتان آن را نوشته‌اید. پشت‌صحنه حضور داشته‌اید. زیر و بم و حقه‌های آن را می‌شناسید. بنابراین پیش از اینکه آن را برای ناشر بفرستید، از یک یا دو دوست کتابخوان بخواهید تا نگاهی به آن بیندازند. این شخص بهتر است کسی نباشد که با او رابطه عاطفی و عاشقانه‌ دارید، مگر اینکه بخواهید رابطه‌تان را تمام کنید.

۹- مثل کسی که کشتی‌اش غرق شده وا نروید. اگر در طرح داستان گم شده‌اید یا گیر افتاده‌اید، از همان راهی که آمده‌اید، برگردید تا به جایی که همه‌چیز خراب شده برسید. سپس مسیر جدیدی را پیش بگیرید. و/یا شخصیت داستان را تغییر بدهید. زمان را تغییر بدهید. شروع داستان را تغییر بدهید.

۱۰- دعا ممکن است جواب بدهد. یا خواندن یک چیز دیگر. یا تجسم پیوسته‌ی نسخه‌ی نهایی چاپ‌شده‌ی کتاب درخشانتان.

ده قانون نوشتن از قول نویسندگان جهان - مارگارت اتوود:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.