بازگشت به آرشیو

راه‌حل‌هایی برای بازکردن ذهن قفل‌شده - منیرو روانی‌پور

27 اکتبر 2019، ساعت 14:21

توصیه نوشتن

منیرو روانی‌پور، نویسنده کتاب‌هایی همچون رمان کولی کنار آتش، اهل غرق و مجموعه‌داستان کنیزو، در پستی فیسبوکی راه‌حل‌هایی برای باز کردن ذهن سوخته و قفل‌شده نویسنده ارائه داده است که خواندنش را توصیه می‌کنیم.

دو پست درباره قفل‌شدن و سوختن ذهن نویسنده یا هر هنرمندی نوشتم. حالا مختصری درباره راه‌حل این مشکل می‌نویسم:

من چهارروز تمام، درگیر دیدن سریال بودم. برای اولین بار تو عمرم، نه داستان خواندم نه درباره داستانی فکرکردم، نه یاداشتی برداشتم، اما پست‌های اساسی در فیس‌بوک و توییتر درباره ادبیات نوشتم. چرا که نمی‌توانستم ننویسم. چون سی‌وهشت سال است که همیشه نوشته‌ام، حتی اگر شد یک خط.
با این همه، امروز صبح با خواب غریبی بیدارشدم. یک صفحه به خط فارسی نوشته شده بود و من نمی‌توانستم آن را بخوانم. فهمیدم که این نگرانی ذخیره شده در ناخوداگاه من است. یا اعتراض عادت‌های من.

۱- پس دستتان را گرم نگه دارید، حتی اگر شده صفحه‌ای را خط خطی کنید.
۲- هیچ‌وقت، هرگز، خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. چون من اگر می‌خواستم با این تقلا و زحمتی که کشیده‌ام، دستاورد خودم را مثلا با دستاورد یک نویسنده غربی مقایسه کنم- حالا باید دست ازکار می‌کشیدم. من از نویسندگان مشهور و موفق غربی یاد می‌گیرم. خودم را مقایسه نمی‌کنم. می‌دانم نه زبان من گستره نامحدودی دارد، نه فرهنگی که مردم را توسری خورده می‌خواهد.
پس:
۳- کار خودتان را بکنید و نه برای چاپ بنویسید، نه برای رسیدن به قله‌های شهرت برای دل خودتان بنوسید برای رها شدن از فضایی که آزارتان می‌دهد.
۴- خواندن کتاب - خواندن داستان - خواندن. خواندن، این یکی از اساسی‌ترین کارهایی‌ست که برای تشویق ذهنتان به نوشتن می‌توانید انجام بدید و داستان خوب بخوانید یا گوش بدین. فیلم چنین کاربردی ندارد. نمی‌تواند به شما انگیزه برای نوشتن بدهد، مگر این که به قصد نوشتن داستان به‌خصوصی، فیلم خاصی را ببینید.
۵- اگربرنامه مشخص داشته باشید بیشتر عادت می‌کنید به نوشتن - از روزی ده دقیقه شروع کنید فقط ده دقیقه و به مرور، زمان نوشتن را زیاد کنید.
۶- چیزهای تازه یاد بگیرید.
۷- غذای خودتان را عوض کنید. بیشتر سبزیجات.
۸- جای نوشتن را عوض کنید - خوشبختانه من به مدت ده سال جای مشخصی برای نوشتن نداشته‌ام برای همین هرجا که باشد به راحتی می‌توانم بساط نوشتن را پهن کنم. اما خیلی‌ها درکافی‌شاپ‌ها می‌نویسند. همین حالا دارم فکر می‌کنم دوستی که در افعانستان است چه طور می‌تواند درکافی‌شاپ بنویسد؟
۹- با کسانی صحبت کنید که به شما انرژی مثبت بدهند. انگیزه شما را زیاد کنند. 

منیرو روانی‌پور اکتبر ۲۰۱۹

راه‌حل‌هایی برای بازکردن ذهن قفل‌شده - منیرو روانی‌پور:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.