بازگشت به آرشیو

به سانسور کلمه‌ها پایان دهید

8 آوریل 2015، ساعت 14:21

اپلیکیشن‌ها

یکی، دو هفته پیش مطلبی منتشر کردیم درباره اپلیکیشنی به اسم CleanReader که کارش سانسور کلمات رکیک در رمان‌ها و داستان‌ها بود و این کلمات را با واژه‌های مودبانه‌ای جایگزین می‌کرد.

کمی بعد از این که این اپلیکیشن وارد بازار شد، نویسنده‌های زیادی به آن اعتراض کردند. از جمله جون هریس، نویسنده رمان «شکلات» که فیلمی بر اساس آن با بازی ژولیت بینوش و جانی دپ ساخته شده است. این نویسنده خیلی زود کل کتاب‌هایش را از فهرست آن‌لاین این اپلیکیشن بیرون کشید و اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد این بلا را سر کتاب‌هایش بیاورند.

او می‌گوید:‌ «این کار سانسور است، آن هم نه از طرف دولت، بلکه از طرف یک اقلیت مذهبی.»

از جمله واژه‌هایی که در این اپلکیکشن سانسور می‌شوند واژه «ممه»، «شاش»، «فاحشه» است که به ترتیب به کلمه‌هایی مثل «سینه»، «ادرار» و «جادوگر» تبدیل می‌شوند.

از آن‌جا که تعداد شکایت‌ نویسنده‌ها و کاربرها از این اپلیکیشن زیاد شده و نویسنده‌های زیادی کتاب‌هایشان را از کاتالوگ این اپ بیرون کشیده‌اند، سازندگان این اپ گفته‌اند که می‌خواهند تغییراتی در محصول‌شان بدهند که رضایت همگانی را فراهم کند.

هریس می‌گوید: «من نمی‌دانم که می‌خواهند چه تغییراتی بدهند که این اپ از این حال منزجرکننده بیرون بیاید.»

این اپلیکیشن را زوجی طراحی کرده‌اند که در آیداهوی آمریکا زندگی می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند، آدم‌ها می‌خواهند کتاب بخوانند، نه کلمات رکیک. آن‌ها این اپ را در واکنش به اعتراض دخترشان طراحی کرده‌اند که دوست نداشته حرف‌های رکیک کتاب‌ها را بخواند.

 

مطلبی که خواندید بازنویسی و ترجمه این خبر است.

به سانسور کلمه‌ها پایان دهید:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.